- Kunnskap om verdivurdering i ulike sammenhenger
- Konkrete tips og råd for videre utvikling for lønnsomhet
Kurset er basert på en rekke konkrete cases og det inngår et PDF-hefte på ca. 80 sider med eksempler på konkrete verdivurderinger. Kurset retter seg primært mot styremedlemmer, men også mot eiere, investorer og daglig ledere som har ønsker og behov om å forstå bedre hvordan verdien av et selskap beregnes, og hvilke faktorer som bidrar til å redusere eller øke dets verdi.
Kurset går grundig inn på ulike utgangspunkt for verdivurderinger. Forskjellige modeller og betraktningsmåter, samt konkrete beregninger av verdier basert på ulike prinsipper og innfallsvinkler er tema for kurset. Kurset tar videre for seg due diligence-prosesser i praksis knyttet til egen og/eller ekstern virksomhet.
Formålet med kurset er at kursdeltakere skal bli bedre rustet til å vurdere verdien av egen virksomhet, selskaper som er attraktive oppkjøps- eller fusjonspartnere, eller for å vurdere investeringer i andre virksomheter eller forretningsområder. Kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence-prosesser i praksis.
Kursinnhold:
Verdivurderinger og faktorer som påvirker verdi:
- ulike utgangspunkt for verdivurderinger
- generelt om ulike verdivurderingsmetoder
- selskapets stilling i markedet
- hvordan selskapet egner seg i konkurranse
- know how og produksjonsmetoder/analysemetoder etc.
- kunder og markedsandeler
- aste rammeavtaler og nøkkelkunder
- distribusjonskanaler
- markedsadgang/markedstilgang
- substansverdier eller faktiske og nøytrale verdier i selskapet
- EBIT og/eller EBITDA beregninger og vurderinger
- multipliseringsfaktorer i praksis
- vurderinger av og forventninger til fremtiden for selskapet
- utvikling og lønnsomhet fremover i tid for virksomheten
- kjøpende investorers ulike ståsted og synergimuligheter