En praktisk guide for veivalg i styrerommet

Forfatter: Thor Stavnar

I styrerommet skal det være fokus på kontroll. Styret er ansvarlig for virksomhetens formuesforvaltning og organisering. Men det å arbeide med veivalg for fremtiden bør også være sentralt for styret. En praktisk tilnærming til strategi kan gi god verdi og skape engasjement.

Styret i bedriften skal i nødvendig utstrekning fastsette planer og budsjetter.

Daglig leder står for den daglige ledelsen av bedriftens virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg styret har gitt. 

Styrets hovedoppgave er å sikre forsvarlig organisering og drift. Med andre ord sikre aksjonærenes interesser på best mulig måte.

Det er riktig at kontroll, regnskap og økonomi er sentrale elementer i styrearbeidet. Styrets Årsplan skal inneholde en plan for å sikre at styret har god kontroll på formuesforvaltningen i virksomheten.

Men hvordan arbeider et styre med fremtiden? Er fremtiden en naturlig del av styremøtene? Har styret i din bedrift kontinuitet i forhold til å arbeide strategisk sammen med ledelsen i bedriften?

Det å analysere nåsituasjon, gjøre vurderinger og velge retning for fremtiden, bør også være særdeles sentralt i ethvert styrerom! 

Men er strategi og veivalg i fokus i ditt styre? Eller blir dette oppgaver som henvises til ledelsen, eller kanskje man ikke har fokus på fremtid i det hele tatt? Mange har nok både opplevd og erfart at strategi blir noe man gjør en gang, for så å legge rapporten i kontorskuffen..

Vi mener at strategi bør diskuteres på alle ordinære styremøter, og at styret skal ta del i virksomhetens veivalg. Styret skal på ingen måte ta dette arbeidet bort fra ledelsen. I stedet bør styret og ledelsen sammen utvikle en strategiplan som i praksis er mulig å gjennomføre, måle, evaluere og endre.

Jeg tror det er mulig å etablere en praktisk tilnærming til veivalg og strategier som passer mange bedrifter. En praktisk øvelse som utvikler en plan som viser retning og aksjoner som skal bringe bedriften videre. Den skal både involvere, klargjøre og inspirere alle i bedriften til fortsatt utvikling. Ikke minst skal en slik plan gjøre det klart hva vi skal ha fokus på, og hva vi ikke skal fokusere på!

Dette handler om å analysere bedriftens nåsituasjon, bestemme hvor eller hva bedriften skal være i fremtiden og vurdere hvordan bedriften skal komme dit.

Under viser jeg en enkel modell for en strategiplan.

pastedGraphic.png

For mange blir strategi begreper raskt teoretiske, men igjen; det behøver ikke å bli slik.

La oss starte med visjon og forretningsidé. Begge blir ofte mer komplekse enn nødvendig.

For meg er dette som følger:

Visjon: 

En visjon skal si noe om hva en bedrift ønsker å oppnå på et overordnet plan. Kanskje en drøm om en fremtidig tilstand?

Forretningsidé:

Hvilke behov skal vi tilfredsstille?

Hvilke produkter og tjenester skal vi tilby markedet?

Hvem skal kjøpe våre produkter og tjenester?

Hvorfor skal kunder kjøpe produkter og tjenester av oss?

I tillegg må vi også arbeide med:

Kultur:

Med kultur mener vi reglene, holdningene og verdiene som er i din virksomhet. Med andre ord måten vi gjør ting på her hos oss.

Ønsker man å endre kultur, så beskriv hvilken kultur som er ønsket. Hva slags miljø ønsker vi? Hvorfor og hvordan man skal endre kulturen?

Verdier: 

Verdiene skal beskrive en ønsket organisasjonskultur, ved å beskrive hva vi står for, hva vi tror på og hvordan vi skal oppføre oss.

Et godt sett av verdier skal kunne relateres til de handlinger vi gjør som bedrift. De kan være et godt virkemiddel for å styre våre aktiviteter inn på rett spor.

Overordnede mål: 

Overordnede eller langsiktige mål settes gjerne som en ambisjon frem i tid.

Dette er mål som settes på bakgrunn av bedriftens visjon, forretningsidé, kultur og verdier. 

Analyse av nåsituasjon (SWOT).

Hvorfor ikke benytte en gammel og praktisk modell som er enkel å bruke? SWOT benyttes for å vurdere en bedrifts interne Styrker (Strengths) og Svakheter (Weaknesses) opp mot markedets Muligheter (Opportunities) og Trusler (Treaths).

Hensikten er å analysere bedriftens og markedets nåsituasjon for å finne mulige strategiske veivalg og hvilke tiltak som må gjøres for å nå våre mål.

Nedenfor følger et eksempel på en slik SWOT analyse:

pastedGraphic_1.png

pastedGraphic_2.png

Funn etter SWOT kan gjerne defineres som grønne og røde lys.

Grønne lys kjøre man videre med, mens de rød må man stoppe opp ved. Funn graderes etter viktighet og vil sammen med misjon, forretningsidé, kultur, verdier og overordnede mål danne grunnlag for bedriftens strategiske valg. De valgene kan defineres som kamper som må vinnes.

Kamper, eller Must-Win-Battles.

Valg av grønne og røde lys man må gjøre noe med, kan kalles kamper som man må vinne. Hensikten er å definere et antall kamper, eller Must-Win-Battles, som er sentrale for at bedriften kan ta steg fremover.

Her er det viktig å holde antall kamper på et håndterlig nivå, for eksempel 3-5 stk, for den aktuelle perioden planen gjelder for. Involvering av nøkkelpersonell er selvfølgelig også svært viktig gjennom hele prosessen. Ansatte med kompetanse, ledere og styret må involveres for å definere aksjonene best mulig.

Når dette er gjort blir hver kamp et prosjekt med et sett av tiltak,  slik at fremdrift kan måles og følges opp av ledelse og styret.

Eksempler på slike kamper følger under:

pastedGraphic_3.png

pastedGraphic_4.png

På dette stadiet i arbeidet med strategiplanen er analysen gjort, og gjennomføring er i fokus. Jeg mener det er hensiktsmessig at styret i tillegg til ledelsen følger opp gjennomføring av de ulike kamper. I eksemplene over kan man legge til KPI for økonomi/budsjett tilhørende den aktuelle kampen som oppfølgingspunkt. 

Når en kamp er definert som vunnet eller gjennomført, kan man ta frem en ny kamp, eller starte strategi prosessen på nytt. Jeg har med hensikt ikke skrevet noe om tidsperiode for strategiplanen i denne artikkelen. Det vil variere fra bedrift til bedrift, og fra bransje til bransje, hvilken periode en strategisk plan skal gjelde for. 

Jeg har i denne artikkel forsøkt å beskrive en praktisk og enkel strategiplan som de fleste bedrifter i SMB markedet kan nyte godt av. Dette er ikke ment som en fasit for godt strategiarbeid, men mer som hjelp til de som føler at slike prosesser er kompliserte. Klart det skal være litt komplekst å forsøke å mene noe om hva eller hvor bedriften skal være i fremtiden. Det skal heller ikke være enkelt å vinne kamper for å komme videre mot våre mål.

Jeg tror uansett at mange vil nyte godt av et slikt arbeid.

Lykke til!

Hva trenger du hjelp til?

Våre konsulenter kan avhjelpe konfliktsituasjoner, tilføre kompetanse der nye muligheter tar form eller der strategien må endres eller ny kompetanse er avgjørende i den fase virksomheten står ovenfor.

Flere av våre artikler: