Valgprosesser og valgstyrer (Nett/Web-kurs inkl.verktøy)

I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer som kan organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,- eks. mva
Faktura

Kurset er rettet mot styreleder, daglig leder, tillitsvalgte, ansattvalgte styremedlemmer, medlemmer av valgstyret, herunder for styremedlemmer og andre som er involvert i eller har behov for å kjenne reglene om valg av ansatte til selskapets styre.

Kurset egner seg godt for styret i virksomheter der innføring av ordningen om ansattvalgte styremedlemmer skal innføres.

I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer. Deres arbeid kan være å organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling. I prosessen med ansattvalgte styremedlemmer skal valgstyret organisere og lede hele prosessen, og valgstyrer må kjenne til Interne valgregler, instruks for valgstyrer og Representasjonsforskriften.

Formålet med kurset er å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap om ansattes rettigheter og Representasjonsforskriftens regler, slik at man organiserer og gjennomfører valgprosessen effektiv og tidsbesparende uten å begå alvorlige formelle feil. Med dette menes regelbrudd som kan føre til krav om at valgprosessen må gjennomføres på nytt.

Kurset tar for seg en en begrenset del av emnet på kurset “Ansattvalgt styremedlem” og går nærmere inn på dette, der innsikt i representasjonsforskrift og selve valgprosessen behandles mer inngående.

• Ansattes rettigheter etter aksjeloven
  • Bedriftsdemokratinemnda
  • Representasjonsforskriftens rammer
  • Søknadsprosessen
  • Valgstyret
  • Flertallsvalg
  • Forholdstallsvalg
  • Spesielle regler

Nett/web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du e-post fra oss med A) link til nett/web kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; kursmateriell, eventuelle oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister,  dokumentmaler med mer.  Dette er materiell vi skal bruke under kurset + en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på i ettertid når det passer best for deg.

Oppfølging: Du får egen “kurskonsulent” som du underveis kan få assistanse av mens du arbeider med kursmateriellet.

Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkursdelen ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web delen av kurset:  Bilder av «whiteboard» gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (litt avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler  mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox-mappen for kurset på slutten av kursdagen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Varighet

Nett/web delen av kurset varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl 08.00-11.00,  09.00-12.00, 13.00 – 16.00, 18.00-21.00 etc.