Valgprosesser og valgstyrer – Nettkurs (live)

I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer som kan organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling.

Kurset er rettet mot styreleder, daglig leder, tillitsvalgte, ansattvalgte styremedlemmer, medlemmer av valgstyret, herunder for styremedlemmer og andre som er involvert i eller har behov for å kjenne reglene om valg av ansatte til selskapets styre.

Kurset egner seg godt for styret i virksomheter der innføring av ordningen om ansattvalgte styremedlemmer skal innføres.

I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer. Deres arbeid kan være å organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling. I prosessen med ansattvalgte styremedlemmer skal valgstyret organisere og lede hele prosessen, og valgstyrer må kjenne til Interne valgregler, instruks for valgstyrer og Representasjonsforskriften.

Formålet med kurset er å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap om ansattes rettigheter og Representasjonsforskriftens regler, slik at man organiserer og gjennomfører valgprosessen effektiv og tidsbesparende uten å begå alvorlige formelle feil. Med dette menes regelbrudd som kan føre til krav om at valgprosessen må gjennomføres på nytt.

Kurset tar for seg en en begrenset del av emnet på kurset “Ansattvalgt styremedlem” og går nærmere inn på dette, der innsikt i representasjonsforskrift og selve valgprosessen behandles mer inngående.

• Ansattes rettigheter etter aksjeloven
  • Bedriftsdemokratinemnda
  • Representasjonsforskriftens rammer
  • Søknadsprosessen
  • Valgstyret
  • Flertallsvalg
  • Forholdstallsvalg
  • Spesielle regler

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.