Styreinstruks i praksis – Nettkurs (live)

Strukturering av styrearbeidet

Ethvert styre bør ha en styreinstruks som angir hvordan styrearbeidet skal organiseres. Kurset gir avklaringer rundt hva som er styresaker i din virksomhet og hva som ligger direkte under administrasjonen og daglig leder.

Kurset er utviklet for daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre med interesse for temaet.

Kurset tar utgangspunkt i aksjelovens pålegg om at styret skal fastsette en styreinstruks i alle selskaper med ansatt valgte styremedlemmer. Uansett bør ethvert styre i det minste fastsette en del vesentlige og grunnleggende retningslinjer for styrearbeidet i den enkelte virksomhet.

• Aksjelovens pålegg om en styreinstruks
  • Reglene som medfører av et styremedlem valgt av ansatte
  • Innføring i styremedlemmenes roller
  • Lær deg deg retningslinjene for styrearbeid
  • Hva er styresaker i vår virksomhet og hva ligger under administrasjonen/daglig leder direkte?
  • Hvordan skal styrets arbeid utføres og hva omfattes av dette arbeidet?
  • Hvem har ansvar for hva i forbindelse med styresaker og styremøter?
  • Hvordan skal styrets saksgang og fremdrift fungere?
  • Hva skal daglig leders lovpålagte rapportering til styret omfatte, og hvor ofte og når skal rapporten forelegges for styret?

Ovennevnte er noen få eksempler på spørsmål som avklares og hensyntas i en styreinstruks og/eller i retningslinjer for styrearbeidet.

Retningslinjenes målsetting er å sørge for at det enkelte styremedlem, daglig leder samt andre involverte parter på styrenivå, arbeider samstemt i forhold til styrets aktiviteter. Retningslinjene skal sikre en felles ramme for styrets medlemmer i forhold til gjennomføring, omfang, innhold og arbeidsform på styrenivå.

• Aksjelovens bestemmelser om styreinstruks og hensikt og formål med instruksen
  • Aksjelovens bestemmelser om daglig leders rapportering til styret og behovet for en instruks eller retningslinjer i den sammenheng
  • Aksjelovens bestemmelser om forberedelser til styrearbeid og informasjon til styrets medlemmer
  • Aksjelovens bestemmelser om protokoll og saksbehandlingen i styret
  • Avklaring av styreleders rolle
  • Avklaring av daglig leders rolle og funksjon i forkant av og i styremøtene
  • Styreinstruksen – grunnlag for godt styrearbeid og styreledelse
  • Styreprotokollen – formkrav, regler, hensikt og ansvar
  • Styrets fullmakter – tegningsrett, fullmakt og prokura
  • Etikk i styrerelatert sammenheng – styrets og styremedlemmers ansvar
  • Taushetsplikt og fortrolig informasjon
  • Mediahåndtering og markedsinformasjon

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.