Styrearbeid i datterselskaper i konsern

Ansvarsfordelingen

Styrearbeid i mor– og datterselskaper i konsern kan føre til spesielle utfordringer i forhold til oppgaver og ansvar. Med dette kurset vil du bli bedre kjent med aksjelovene og formelle forhold.

Ulike steder, se kursplan – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,-
Faktura
  • Spesialkurs for deg med en rolle i et styre innenfor konsern
  • Verdifull kunnskap om aksjeloven
  • Få en avklaring om de ulike rollene i styret

Dette kurset er spesielt utviklet for deg som har funksjoner i et styre innenfor konsern.

Loven har få direkte reguleringer av styrets oppgaver i et konsern, og oppgavene vil kunne variere mye avhengig av konsernets størrelse og eierforhold. Et styre i et datterselskap må selvsagt følge lover og regler som alle andre styrer i selskap, men morselskapets styre og ledelse vil være den dominerende styringsfaktoren gjennom sin bestemmende innflytelse. Dette er noe styrearbeidet i datterselskapene ta hensyn til.

Med dette kurset vil du bli bedre kjent med aksjelovene og formelle forhold. Du vil vil få muligheten til å få en økt profesjonell kompetanse innenfor styrearbeid og en større kunnskap om ansvar og risiko. Etter dette kurset vil ha muligheten til å bidra til bedre saksbehandling bidra til å avklare styrets arbeidsområder. Vi har lagt opp til at du skal få mulighet til å utveksle erfaringer med andre styremedlemmer og jobbe sammen med gruppeoppgaver i løpet av kursdagen.

Kurset inngår som ett av tre valgfrie grunnkurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan dermed inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

• Konsernmodellen; styret i datterselskapenes utfordringer
  • Bestemmende innflytelse og hvilke konsekvenser det har for datterselskapene
  • Styrets oppgave å ansette daglig leder
  • Aksjelovens bestemmelser om konsern