Styrearbeid i datterselskaper i konsern – Nettkurs (live)

Ansvarsfordelingen

Styrearbeid i mor– og datterselskaper i konsern kan føre til spesielle utfordringer i forhold til oppgaver og ansvar. Med dette kurset vil du bli bedre kjent med aksjelovene og formelle forhold.

• Spesialkurs for deg med en rolle i et styre innenfor konsern
  • Verdifull kunnskap om aksjeloven
  • Få en avklaring om de ulike rollene i styret

Nettkurset er for alle som har funksjoner i styrer innenfor konsern, og da spesielt for deltakere i datterselskapers styrer.

Styrearbeidet i datterselskaper i et konsern kan by på spesielle utfordringer i forhold til aksjeloven, f.eks når det gjelder ansvarsforhold og hovedarbeidsoppgaver.

Loven har få direkte reguleringer av styrenes oppgaver i et konsern, og oppgavene vil kunne variere mye avhengig av f.eks konsernets størrelse og eierforhold. Et styre i et datterselskap må selvsagt følge lover og regler som andre selskapsstyrer, men morselskapets styre og ledelse vil være den dominerende styringsfaktoren gjennom sin ”bestemmende innflytelse”. Dette må styrearbeidet i datterselskapene også ta hensyn til.

Formål med kurset:

• Bli bedre kjent med aksjelovene
  • Bidra til å avklare styrets arbeidsområder
  • Øke profesjonaliteten
  • Få kunnskap om ansvar og risiko
  • Få kunnskap om formelle forhold
  • Bidra til bedre saksbehandling
  • Utveksle erfaringer med andre styremedlemmer

• Konsernmodellen; styret i datterselskapenes utfordringer
  • Bestemmende innflytelse og hvilke konsekvenser det har for datterselskapene
  • Styrets oppgave å ansette daglig leder
  • Aksjelovens bestemmelser om konsern
  • Styrets ansvar
  • Styrets utfordringer og eiersituasjonen
  • Oppgaven til styreleder og klargjøring av roller
  • Styremedlemmer valg av ansatte, klargjøring av deres rolle og rettigheter
  • Styreinstruks

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som ett obligatorisk kurs i den modulbaserte versjonen av Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.