Strategisk forretningsutvikling og vekst (Nett/Web-kurs inkl. oppgaver)

Veien til forretningsforståelse

Kurset gir deg konkret mal/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. Dette er en nettkurs-variant.

• Styrets ansvar og involvering i strategiprosessen
  • Hva hindrer og skaper vekst i norske selskaper?
  • Hvordan gjennomfører du en god strategiprosess?
  • Maler og verktøy er inkludert

Kurset «Strategisk forretningsutvikling og vekst” har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet, og leveres som her beskrevet, som kombinert nett/web-kurs.

Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og privatpersoner som er interessert i å bli nærmere kjent med hva oppdatert forskning sier må til for å skape vekst og som ønsker en innføring i relevante verktøy som kan brukes i forbindelse med strategi- og utviklingsarbeid i virksomheten.

Kurset gir deg konkret mal/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. Deltakerne blir kjent med strategiprosesser og nyttige verktøy, som analyser og forretningsmodeller som kan brukes i forbindelse med virksomhetens strategiarbeid og får jobbe med spennende gruppeoppgaver. I tillegg ser en på hvordan en kan sikre at målinger er samkjørte, hvordan vekst kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp i forbindelse med overtakelser og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med strategiprosesser.

• Styrets ansvar – styrets involvering i strategiprosessen
  • Hva betyr nye og unge bedrifter for utviklingen av arbeidsplasser?
  • Hva hindrer og hva skaper vekst i norske selskaper?
  • Bill Gross; «What matters the most?»
  • Strategiprosessen med mal/verktøy
  • AnalysemodellerStrategi
  • Handlingsplan med mal/verktøy
  • Forretningsmodeller
  • Gruppeoppgaver/cases
  • Er vi på rett vei og gjør vi de rette tingene (KPI-er)?
  • Unngå bomkjøp ved å gjennomføre Due Diligence-prosess
  • Investortyper, investor- og kapitalkilder
  • Kultur versus strategiarbeid

Nett/web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nett/web-kursdelen i Teams og digital whiteboard MIRO, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset og en del faglig stoff du kan arbeide med og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkurs-delen ved å benytte mottatte linker. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web-delen av kurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.

Varighet

Nett/web-delen av kurset varer i ca. 4 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling.

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som ett obligatorisk kurs i den modulbaserte versjonen av Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.