Retningslinjer for drift
Retningslinjene er en del av samarbeidsavtalen du har med Styreforeningen. Gjelder fra 01. januar 2022. Vi har en komprimert administrasjon, derav skal disse sidene gi deg svar på de fleste praktiske spørsmål.
Interne kontaktpersoner
Kontaktperson | Telefonnummer | E-post |
---|---|---|
Sentralbord | 22 99 77 00 | |
Karl Ibsen Foreningsleder |
411 00 500 | |
Maryanne Solbakken Administrasjonsansvarlig |
411 00 505 | |
Inger Marie Aasen Bjerkerud Kursadministrator |
970 89 549 | |
Leo Magnussen Sentralbord, 1-linje: Kurs- og kundesupport |
900 19 572 22 99 77 00 |
|
Tor Hoelsengen Salgssjef, kurs og konferanse |
930 93 259 | |
Linn Gunhild Feyling Nettside, nyhetsbrev og SoMe |
483 60 386 | |
Trym Valmestad Kurslokaler Solli Plass |
416 49 450 |
Når du har spørsmål om
A.1: Helt overordnede forhold i samarbeidsavtalen
For spørsmål mellom deg og KF/SF, herunder eventuell inngåelse, endringer og oppsigelse av samarbeidsavtalen, samt godkjennelse av nye kurs, kursinnhold og kursmateriell på kurs der du er kursansvarlig kontakter du Karl Ibsen.
A.2: Styrekonsulent-oppdrag og konsulenttjenester
For spørsmål vedrørende dette, herunder alle typer kundeoppdrag som gjøres/leveres eller når man får henvendelse fra kunder av SF, herunder som en kursholder har fått kontakt med via KF/SF eller interne medarbeidere – skal uten unntak avklares med Karl Ibsen.
A.3: Operative/daglige forhold relatert til kurs
Kontakt Inger Marie for spørsmål om:
- deltakerlister
- foilserier
- Dropbox-linker til kursholder og deltakers materiell
- info om kurssted
- tidspunkt ifm kurs som er fastsatt kurs i kursplan eller bedriftsinternt kurs
A.4: Operative/daglige forhold relatert til fakturering
For spørsmål til SF og til kunder ifm. oppdrag, grunnlag kursansvar 5%, reise til og fra kurs, kontakt Maryanne Solbakken.
A.4: Operative/daglige forhold relatert til fakturering
For spørsmål til SF og til kunder ifm. oppdrag, grunnlag kursansvar 5%, reise til og fra kurs, kontakt Maryanne Solbakken.
A.5: Deltakerlister etter kurs
Listen med fremmøtte på kurset du har holdt, i tillegg til eventuelle merknader om deltakere og håndteringen av deltakere etter kurset, sendes inn senest neste virkedag til Maryanne Solbakken og Inger Marie Aasen Bjerkerud.
A.6: Papirbasert evalueringsskjema etter kurs
Ferdig utfylte skjemaer skal scannes og sendes på e-post senest neste virkedag til Maryanne Solbakken og Inger Marie Aasen Bjerkerud.
A.7: Digitalt evalueringsskjema etter kurs
På alle former nettkurs der du er foreleser skal du ta med deg eller henvise deltakerne til evalueringsskjemaet på vår nettside: styreforeningen.no/kursevaluering
A.8: Fakturering for dine tjenester
Faktura for foreleserhonorarer, kurshonorar og kurs- og produktsalg til kunder, tjenester levert til kunder fra deg og som etter avtalen skal faktureres kunder fra KF/SF, sendes som PDF på e-post til Maryanne Solbakken.
Faktureres Konsulentforeningen ved månedsslutt med forfall på 10 dager, til:
Den norske konsulentforening – konsulentforeningen.no
Henrik Ibsens gate 90, 0250 Oslo
(org.nr: 997 721 047)
A.9: Grunnlag for fakturering av 5 % omsetningsbasert kursansvar
Omsetningen som ligger til grunn for honoraret som kursansvarlig får du ved å henvende deg til Maryanne Solbakken. Se mer under punkt B.3.
A.10: Kansellering av oppsatte kurs
Du vil få e-post om endringer og kanselleringer av kurs der du opprinnelig er avtalt eller satt opp som
foreleser i kursplanen fra Inger Marie.
Kurs kan besluttes kansellert eller bli flyttet innen 7 dager før avtalt kursdato. Varsel får du på e-post.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt C1, 1. linje.
A.11: Frasi deg foreleser- og kursholderoppdrag
Du kan frasi deg et bekreftet foreleser-oppdrag skriftlig senest 4 – fire uker før kursdato. E-post sendes til Inger Marie.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt C1, 3. linje
A.12: Artikler til styreforeningen.no for samarbeidspartnere
Den faglige artikkelen alle samarbeidspartnere skal produsere med aktuelle temaer for Styreforeningens medlemmer skal sende inn annenhver måned på e-post til Karl Ibsen. Dato for siste frist er: 1. februar, 1. april, 1. juni, 1. august, 1. oktober og 1. desember.
NB! Kommer ikke i tillegg til, men er inkludert i artiklene omtalt i neste punkt.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt C4, 1. linje
A.13: Artikler til styreforeningen.no for kursansvarlige
De ekstra faglige artikkelen alle kursansvarlige skal produsere med temaer knyttet til dine kurs for Styreforeningens medlemmer, skal sende inn annenhver måned på e-post til Karl Ibsen. Dato for siste frist er: 1. februar, 1. april, 1. juni, 1. august, 1. oktober og 1. desember.
NB! Kommer ikke i tillegg til, men er inkludert i artiklene omtalt i punktet over.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt C4, 2. siste linje.
A.14: Registrere ny kurskunde
Dette utløser salgsprovisjon for deg. Da må du velge ditt navn som referanse nedtrekksmenyen i påmeldingsskjemaet. Bruk Coupon Code 2450. Husk at prøvemedlemskap ved påmelding kurs til ny kunde er gratis.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt B.1 og B.2.
A.14: Registrere nytt medlem av Styreforeningen
Dette utløser salgsprovisjon for deg. Da må du velge ditt navn som referanse nedtrekksmenyen i påmeldingsskjemaet. Bruk Coupon Code 2450. Husk at medlemskap må registreres for ny kurskunde.
Ref. Samarbeidsavtalen punkt B.1 og B.2.
A.15: Spørsmål vedrørende ditt ansvar på Autorisasjonsprogrammet
Alle spørsmål som gjelder Autorisasjonsprogram der du er foreleser tas direkte med Karl Ibsen. Karl organiserer og følger opp alt som gjelder:
- tilgang til kursmateriell.
- oversendelse av materiell til deltakerne.
- tilganger til Dropbox.
- deltakerlister.
- hotell.
A.16: Standard nettkurs, bedriftsinterne kurs og spesialkurs
Ved alle standard nettkurs er det foreleser selv som sender ut link til kurset og velkomst-e-post med link til Dropbox til deltakere. Dette skal sendes ut i perioden mellom tidlig morgen og senest kl. 12.00 dagen før kursstart. Ved utsendelse skal alltid Inger Marie og stå på kopi.
Nettkurs skal ikke avsluttes eller avrundes tidligere enn 10 min før oppsatt slutttid. Deltakerliste mottar du fra Inger Marie to virkedager før hvert kurs. Spesialkurs følger samme prosedyre som for standard nettkurs.
NB! Se også B.1.
A.17: Kurslokaler på Solli Plass
Fysiske kurs, deltakelse i interne møter og kundemøter kan foregå i vårt kurslokale på Solli Plass. Det åpner kl. 08.00. Lokalene er i kontorfellesskapet House of Business i 3 etasje. Dette er i Virke-bygget med inngang midt på Solli Plass i Oslo.
Kursholder bestiller selv lunsj og avtaler lunsjtid i resepsjonen hos Trym ved ankomst til deltakere og seg selv i Virke-kantinen i 1. etasje. Lunsj til deg og deltakere settes på faktura hos Trym.
A.20: Valgassistanse
Alle spørsmål vedrørende bistand i forbindelse med valg av ansattvalgte styremedlemmer, eiervalgte styremedlemmer, generalforsamlingsgjennomføring, møteledelse-oppdrag osv. tas med Karl Ibsen.
A.21: Styreanalyse/styreevaluering
Alle spørsmål vedrørende bistand i forbindelse med valg av ansattvalgte styremedlemmer, eiervalgte styremedlemmer, generalforsamlingsgjennomføring, møteledelse-oppdrag osv. tas med Karl Ibsen.
Andre forhold som er vesentlige i forbindelse med vårt samarbeid
B1
Alle forelesere/kursholdere skal sørge for at ethvert kurs leveres og avholdes i den form, og med det kursinnholdet (foilmateriale, caser, aktuelle Dropbox- og OneDrive-mapper, som det er godkjent med av Karl Ibsen – eller den Karl gir et godkjennelsesansvar videre til.
Det er svært viktig at forelesere ikke benytter foiler, eksempler og caser som ikke er godkjent på forhånd. Det inkluderer også innhold fra andre kurs om andre kursemner du avholder – skriftlig eller muntlig. Bakgrunnen for dette er at mange av våre dagskurs inngår som moduler i utvidede autorisasjonsprogram, helhetlige kompetanseprogram osv.
Varigheten for kurs:
Vi leverer kurs innenfor en fastsatt formidlet tidsramme til mennesker i ledende stillinger som forventer at vi:
- leverer den kursvarigheten vi har lovet våre kunder å være til deres disposisjon, som f.eks. nettkurs 08.30 – 11.30.
- er profesjonelle gjennom hele leveransen og avslutter så punktlig som mulig av respekt for opptatte mennesker som skal videre over i andre oppgaver – og har satt av avtalt tid i sin kalender.
Oppsummert: Vi avslutter ikke et åpent nettkurs, åpent fysisk klasseromskurs eller bedriftsinternt kurs før avtalt kursslutt. Unntak er kun der det er få deltakere (2-3 oppmøtte) og at man da runder av maks 10 minutter før.
Ved klasseromsbaserte / åpne fysiske kurs sender Inger Marie ut link til deltakerne for tilgang til Dropbox med materiell dagen før kursdagen – normalt før kl. 12 dagen før kursdag.
Ved spesialkurs kan du i direkte dialog med kunden du leverer til, avtale det som er mest hensiktsmessig for kunden.
Opptak og filmopptak fra nettkurs og andre kurs vil bli gjennomført løpende for intern opplæring, og for godkjenning og videreutvikling av kurs.
B2
Alle kursansvarlige skal produsere og levere kurs etter våre retningslinjer:
- Sørge for at kursinnhold og kursbeskrivelse tilsvarer det som er forhåndsgodkjent, og at det ikke er avvik fra det som markedsføres og er oppført på nettsiden.
- Sørge for at foilmateriale, faglig innhold, oppgaver, caser og tilhørende bilder er det samme som kurset ble godkjent med.
Det er en forutsetning for å være kursansvarlig i.h.h.t samarbeidsavtalen at den som har påtatt seg et kursansvar fortsetter i funksjonen som hovedforeleser og primært er den som kan benyttes som foreleser på nettkurs, åpne klasseromskurs og bedriftsinterne kurs.
En kursansvarlig som ikke lenger kan være, ikke ønsker å være eller av kvalitative årsaker ikke tilfredsstiller evalueringskravene i samarbeidsavtalen til å fungere som hovedforeleser for ett eller flere kursområder/kurstemaer kan ikke fortsette i funksjonen som Kursansvarlig for KF/SF fra og med den dato vedkommende opphører å fungere som hovedforeleser. En foreleser som er reserveforeleser eller ekstra foreleser på et eller flere kursområder kan således ikke fungere som kursansvarlig – uten etter særskilt avtale om dette.
Endelige godkjennelser av kurskonsepter som skal markedsføres, selges og leveres gjæres internt hos oss av Karl Ibsen (eller den Karl gir et godkjennelsesansvar videre til) tildeles deretter et endelig internt filnavn med versjonsnummer, og lagres i våre kursbaser.
B3
Kursprisen det beregnes 5 % kursansvarlig provisjon av på alle åpne nettkurs og åpne dagskurs er normalt kr. 5 050,- pr. betalende deltaker. Det vil si netto kurspris uten prøvemedlemskapstillegg for helt nye kunder på kr 900,-. Totalt kr. 5 050 + 900 = kr. 5 950,-.
Det kan i noen tilfeller være deltakere som har fått spesialpris. Det korrekte grunnlaget pr. kurs får du ved utløpet av hver månedsperiode fra Maryanne Solbakken – ved forespørsel.
Det beregnes alltid provisjon av faktiske oppmøtte deltakere. Dersom en deltaker ikke kan delta, flyttes vedkommende og vil da delta på et kurs senere – også med sin betaling.
For bedriftsinterne kurs beregnes det 5 % kursansvarlig provisjon av brutto pris (ekskl. mva og reise/opphold). Det korrekte grunnlaget pr. kurs får du ved utløpet av hver månedsperiode fra Maryanne Solbakken – ved forespørsel.
En god rutine er å avklare med Maryanne ved overgangen til neste måned – og får status for de innmeldte kurs i.f.m punktene ovenfor.
B4
På grunn av vår totale satsning på sosiale medier ønsker vi at du bidrar med din deltakelse i markedsføringen ved at du:
- følger oss på Facebook.
- følger oss LinkedIn.
- liker og deler innlegg på begge plattformene.
- viser spesiell interesse for å dele de kursene du selv avholde i ditt nettverk.