Profesjonelt styrearbeid i 2020 – Nettkurs (live)

Kurset bygger på vårt kurs levert til over 12.000 deltakere og har en moderne og praktisk tilnærming til styrearbeid.

Kurset er oppdatert for også å innta hvordan et styre må forholde seg til akutte krisesituasjoner som koronavirus-effekter, digitale endringsbehov i markedet mm. Kurset kombinerer det vesentlige regelverket med praktiske cases og oppgaver opp mot virkelighetens utfordringer.

Kurset er aktuelt for styremedlemmer, varamedlemmer og observatører, daglig ledere og eiere i alle typer selskaper, virksomheter og organisasjoner. Også for for styremedlemmer i politiske partier, kommunestyrer, stiftelser, lag etc, samt medlemmer i valgkomiteéer, valgstyrer og andre som er delaktige i prosesser knyttet til styrearbeid eller har interesse for emnet.

Kurset bygger på aksjelovens, allmennaksjelovens og annen sentral lovgivning, samt aktuelle forskrifter som vedrører styrearbeid og styremedlemmer i selskaper, organisasjoner og virksomheter.

• Ledelsens roller og fora / DL og virksomhetens styre
  • Lovmessig plassering i ulike virksomheter
  • Styrets solidariske fora og solidariske ansvar
  • Hvem velger styremedlemmer i ulike typer virksomheter?
  • Styrets forhold til eier/e, generalforsamling etc
  • Ansattes rettigheter og rolle i forhold til styreverv
  • Styremedlemsrollen contra tillitsvalgtrollen for ansatte
  • Styremedlem contra observatør og varamedlem
  • Observatøren – begrensninger, prøvetidsrolle, ikke ansvar
  • Mer om: valgordninger – valgbarhet – stemmerett – valgkomite
  • Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer
  • Konstituering av styret og styreinstruksen
  • Styrets arbeidsform og praktisk styrearbeid
  • Styreplan og årshjul/årsplan for styrets arbeid
  • Styrelederrollen – rettigheter, plikter og begrensninger
  • Daglig lederrollen – rettigheter, plikter og begrensninger
  • Nestleder og styresekretær
  • Komprimert om de viktigste bestemmelsene
  • Informasjon og fortrolig informasjon
  • Taushetsplikt, aktsomhet og ansvar
  • Styreprotokollen og protokolltilførsler
  • Alfatebtisk oversikt styrets oppgaver ihht styrets oppgaver
  • Styreinstruks og styreplaner
  • Cases og oppgaver m/fasit og kursholders innspill

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som én av de valgfrie grunnkurs i den modulbaserte versjonen av Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Autorisasjonsprogrammet-1024x531.jpg

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.