Ny som leder – Førstegangsleder, Modul 1-5 (inkl. 2 Nett/Web-moduler)

Kursserien er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 5 modulene gir deg et meget godt fundament for din videre ledelse.

Det er så viktig å komme godt ut.

Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden – og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager eller i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side. De relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes!

Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort – både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.
Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning.

Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat.

Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen!

• Om forventningspresset i rollen som leder
  • Om å takle overgangen fra kompis til sjef
  • Kjenn deg selv! Hvordan du fremstår for andre?
  • Dine styrker og svakheter
  • Selvtillitt – tro på seg selv – mestring
  • «Se deg selv i speilet og studer det du ser»
  • Bevisstgjøringen omkring egen tanker