Mediehåndtering for styret – nettkurs (live)

Hvordan kommunisere med media

Kurset gir konkrete råd om hvordan takle ulike situasjoner og bevare kontrollen gjennom praktiske oppgaver som bevisstgjør egne reaksjoner og eget kroppsspråk i pressede situasjoner.

• Fokus på håndtering av media i krisesituasjoner
  • Bevisstgjøring av ditt kroppsspråk
  • Tips til hvilke forbedringer du kan gjøre
  • Lær deg å bevare kontrollen i en krisesituasjon

Kurset gir deg konkrete råd og tips om hvordan du skal takle situasjonen og bevare kontrollen i en krisesituasjon. Gjennom praktisk arbeid med oppgaver vil vi bevisstgjøre dine reaksjoner og kroppsspråket ditt når du er i pressede situasjoner. Du vil lære teknikkene som er forutsetningen for god håndtering av media slik at du mestrer uforutsette situasjoner.

God mediehåndtering i pressede situasjoner kan styrke en bedrifts omdømme vesentlig. I motsetning kan dårlig krisehåndtering ende med å legge ned bedriften. Det handler om å bevare roen og å være i stand til å behandle den innkommende og utgående informasjonen med et klart blikk for målsetningene. Alt er avhengig av hvor godt forberedt du er.

• Hva skjer når din bedrift er dagens dårlige nyhet?
  • Hvem fronter bedriften og hvordan?
  • Hvilke ressurser setter du inn?
  • Hvordan kan du vite om det er noen som er ute etter å skade din bedrift?
  • Og hva hvis krisen handler om deg?

• Hva definerer en nyhet og hvordan nyheter oppstår
  • Forskjellen på gode og dårlige nyheter sett fra ulike sider
  • Hvordan definerer pressen en nyhet
  • De forskjellige mediene og forholdet til disse.
  • Hvordan journalister arbeider
  • Valg av mediekanal for ditt budskap
  • Kommunikasjon omkring negative nyheter om din virksomhet
  • Hvordan du skal takle media i ubehagelige situasjoner
  • Hvordan du kommuniser ditt budskap
  • Definere hvem som håndterer media i din virksomhet

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.