Stein Tosterud

«Et stort potensiale i styrearbeidet er grunnleggende kunnskap om formaliteter, rollene rundt styrebordet og det ansvar og den risiko som følger i vervet».

Kursholder og styrekonsulent i Styreforeningen. Aktiv med styreverv og som styrekonsulent i og utenfor Norge.

Basiskunnskap i styret og hos styremedlemmene om styrearbeid er generelt lav = formalia, rolleforståelse, arbeidsmåter, prosesser, ansvar og risiko. Dette er nødvendige kompetanser i alt arbeid i styret og styrets forhold til eiere og daglig leder. Stein er derfor sterkt motivert som formidler og utvikler i styrer på dette området.

Stein er sivilingeniør bygg fra NTNU, og har lang erfaring som daglig leder og i styrer innen bygg- og anleggsnæringen spesielt innen større byggevarekonsern: Norcem, Aker, Astrup Høyer, Rieber&Søn, Unicon, Aalborg Portland, og Cementir.

Stein har videre erfaring fra å lede organisasjons- og lederutviklingen i en rekke selskaper og konsernstrukturer bl.a med coaching av daglig ledere og ledergrupper.

Stein har dessuten ledet eller bidratt i en rekke team i oppkjøps- og frasalgsprosesser spesielt med fokus på operasjonell vurdering, management evaluering samt organisasjons vurderinger. I tillegg ledet større avviklingsprosesser med frasalg og nedleggelse av operative selskaper.

Stein er kursholder i Styreforeningens åpne Autorisasjonskurs samt andre åpne kurs og kan etterspørres til bedriftsinterne styrerelaterte kurs gjerne med tematilpasning. Han gjennomfører dessuten styrekonsulentoppdrag innen profesjonalisering av styret, daglig ledelse og organisasjonsutvikling. Han kan bidra direkte som styreleder/styremedlem eller som styrekonsulent med coaching av styret/daglig leder generelt eller i relevante prosesser.

Knytt gjerne kontakt med Stein på hans mail