Ole Sverre Spigseth

Ole Sverre Spigseth

«Effektive styrer fokuserer i større grad på strategi, innovasjon og forretningsutvikling enn på ren forvaltning og kontroll.»

Ole Sverre har omfattende erfaring fra lederstillinger i både handels- og produksjonsbedrifter rettet mot bedriftsmarkedet. Han tiltrådte sin første lederstilling i 1995, og har siden 2003 hatt roller som administrerende direktør og konsernsjef på både nordisk og europeisk nivå. Han ble valgt inn i sitt første styre i 1997, og har siden opparbeidet seg solid erfaring innen styrearbeid i både norske og internasjonale selskaper.

Kontinuerlig kompetanseheving har alltid vært viktig for Ole Sverre. Han har en mastergrad fra Handelshøyskolen BI, og har i tillegg gjennomført en rekke kurs og executive-programmer innen styrearbeid, strategi, innovasjon og bærekraft på institusjoner som IMD, INSEAD, MIT, BI, NHH, INN, Oxford Säid og University of Cambridge.

Ole Sverre har dyp kompetanse innen strategi, bærekraft og innovasjon. Han har omfattende erfaring som coach og sparringspartner for toppledere og styremedlemmer, samt som fasilitator i prosesser knyttet til strategiutvikling, forretningsutvikling og innovasjon.

De siste årene har bærekraft blitt et sentralt element i disse prosessene. Med sertifiseringer som Miljøfyrtårn- og GRI-konsulent, samt utdanning i CSRD fra Revisjonsforeningen, har han bidratt til at mange organisasjoner har kommet i gang med arbeidet med bærekraft og bærekraftsrapportering.

Han har også bistått en rekke virksomheter med implementering og omstillingsprosesser etter at strategiske beslutninger er truffet.

I tillegg har Ole Sverre i økende grad vært engasjert av inkubatorer og akseleratormiljøer som coach for gründere i oppstarts- og vekstfasen. Han har også bidratt til videre utvikling av mange av disse selskapene som styreleder eller styremedlem.

Hans brede erfaring innen salg og salgsledelse har ført til at han har bistått flere virksomheter med å forbedre og optimalisere salgsprosesser, inkludert sikring av at prosessene og oppfølgingsrutinene er basert på verdi for kunde.

Kompetanseområder: Styrearbeid, strategiutvikling og implementering, bærekraftig innovasjon og forretningsutvikling, bærekraftsrapportering, omstilling og endringsledelse, salg og salgsledelse, samt gründerstøtte i oppstarts- og vekstselskaper.