Ledergruppen – samhandling og utvikling (Nett/Web-kurs inkl. oppgaver)

Kurset setter søkelys på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. Dette er et nett-web-kurs.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,-
Faktura
  • Hvordan bygge og utvikle velfungerende team
  • Forutsetninger og prosesser knyttet til samhandling i teamet
  • Når og hvorfor er dialog langt viktigere enn debatt
  • Inkluderer en rekke mal-verktøy for effektivt arbeid

Kurset er rettet mot styret som gruppe, styreleder, daglig leder, toppledergrupper og andre ledergrupper.

Kurset gir deg en rekke mal-verktøy for effektivisering av teamarbeidet, og fokuserer på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. Vi tar deg gjennom generell ledelsesteori hvor vi ser nærmere på vanlige problemstillinger for ledere, eksterne forhold som må håndteres, og ikke minst personlige forhold ved oss selv som kan stå i veien for god ledelse. Videre skal vi bli godt kjent med de fem hovedtrinnene i Tuckman og Jensen sin anerkjente modell for utvikling av lederteam, fra «Forming» til «Adjourning», samt seks viktige forutsetninger for god samhandling i lederteamet. Videre diskuterer vi dialog vs. debatt, konflikter og viktigheten av god møteledelse.

Formålet med kurset er å gi teamleder og ledergruppens medlemmer gode verktøy og økt innsikt i mekanismer som påvirker kvaliteten på samhandling i ledergruppen og resultatene den oppnår, samtidig som kurset skal gi den enkelte bedre innsikt i mulige svakheter ved sitt eget lederskap og hvilke tiltak en kan gjennomføre for å kompensere slike svakheter.

• Lederskap og lederens utfordringer
  • Viktige begreper for ledere og ledergruppen
  • Verdier som samstemte lederverktøy
  • En leders utfordringer – de åpenbare, de eksterne og de interne
  • Fem trinn i teamutvikling – etterfulgt av Case
  • Seks forutsetninger for å bygge et godt team
  • Samhandling i ledergruppen – fire forutsetninger og seks prosesser
  • Dialog vs. debatt i ledergrupper – hva sier vitenskapen?
  • Konflikter – forebygging og håndtering
  • Viktigheten av god møteledelse og gode rutiner for møter
  • Mal-verktøy: Styringsdokument for teamarbeidet
  • Mal-verktøy: Møteplan/Årshjul
  • Mal-verktøy: Kombinert innkalling/agenda/referat
  • Mal-verktøy: Ansvarsmatrise

Nett-web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du e-post fra oss med A) link til nett/web kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; et dokument som beskriver selve gjennomføringen av kurset, og som du bør lese først, kurskompendium, eventuelle oppgaver, mulige løsninger på oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er dokumentasjon vi delvis skal bruke under selve kursgjennomføringen i Teams, samt for deg å jobbe med i etterkant.

Kursdagen: Logg deg på Webinar/nettkursdelen ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web delen av kurset:  Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Nett/web delen av kurset varer i ca. 4 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl. 08.00-12.00,  10.00-14.00, 12.00 – 16.00, 18.00-22.00 osv.