KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten

Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.

Detaljer for kurset

  • Få en innføring av KPI
  • Et grundig måleverktøy for virksomhetens suksess
  • Praktisk case-basert opplæring
  • Lær deg å identifisere bedriftens svakheter og styrker

Kurset er rettet mot styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag. 

Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver. 

Målinger i organisasjoner gir ofte uttrykk for noe som har vært, for eksempel økonomiske nøkkeltall for en tidligere periode. For å kunne nå fremtidsfokuserte, strategiske mål i en travel hverdag, kan identifisering av KPI-er/suksessindikatorer og målinger av disse være et svært effektivt virkemiddel. Gjennom å forstå sammenhengen mellom egen visjon, strategi, overordnede mål, kritiske suksessfaktorer, KPI-er og mål knyttet til disse, kan en enkelt få svar på om en er på rett vei eller ei. Samtidig vil en gjennom grundig arbeid med KPI-er, naturlig oppnå et fokus på forbedringer i egne prosesser på alle relevante nivåer i organisasjonen. 

Formålet med kurset er at deltakerne, med bakgrunn i overordnede strategiske mål, skal forstå hvordan en gjennom å identifisere kritiske suksessfaktorer kan lage gode KPI-er og gjennomføre nødvendige tiltak og målinger opp mot disse suksessindikatorene.  

Kursinnhold:

  • KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12
  • Definisjoner og forklaringer
  • Historiske forankringer
  • KPI-er knyttet opp mot strategier og mål
  • KPI-er må forstås i en sammenheng
  • Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er
  • Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner.
  • «SMART(ER)»-metoden
  • Hvorfor bruke KPI-er?
  • Vanlige feil og farer ved bruk
  • KPI på forskjellige fagområder

Del kurset

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spesialtilpasset kurs

Bedriftsinterne kurs

Alle våre kurs kan leveres som tilpassede bedriftsinterne kurs. Da avtaler vi nærmere tid og sted, samt pris og rammer i hvert enkelt tilfelle. 

Individuell kursdag

Alle våre åpne kurs kan også leveres som «Individuell kursdag» til våre medlemmer. Noen få kurs leveres kun som individuell kursdag. 

Flere kurs over en helg

Ta kontakt med oss dersom du ønsker at vi setter sammen ulike kursemner og tar ansvaret for å arrangere weekendsamling, eller samling over flere dager, for din bedrift.

Kurskategorier