KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten (Nett/Web-kurs inkl. oppgaver)

KPI-er knyttet opp mot strategi

Nettkurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.

• Hvorfor er KPI-er viktige for styret?
  • KPI-er knyttet opp mot strategier og mål
  • SMARTER-metoden
  • KPI-er på forskjellige fagområder

Kurset “KPI- nøkkelindikatorer for virksomheten» har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. Dette er en nettkurs-variant.

Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.

Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.

Formålet med kurset er at deltakerne, med bakgrunn i overordnede strategiske mål, skal forstå hvordan en gjennom å identifisere kritiske suksessfaktorer kan lage gode KPI-er og gjennomføre nødvendige tiltak og målinger opp mot disse suksessindikatorene.

• KPI – forankring i styret – aksjeloven § 6-12
  • Definisjoner og forklaringer
  • Historiske forankringer
  • KPI-er knyttet opp mot strategier og mål
  • KPI-er må forstås i en sammenheng
  • Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er
  • Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner.
  • «SMART(ER)»-metoden
  • Hvorfor bruke KPI-er?
  • Vanlige feil og farer ved bruk
  • KPI på forskjellige fagområder

Nett/Web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nett/web-kursdelen i Teams og digital whiteboard MIRO, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset og en del faglig stoff du kan arbeide med og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen(e): Logg deg på webinar/nettkurs-delen ved å benytte mottatte linker. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web-delen av kurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.

Varighet

Nett/web-delen av kurset varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling.