Forfatter: Robert Lona
Styrets rolle er mer krevende i dag enn noen gang tidligere. Et verdiskapende styre må ikke bare følge lover og regler, men også bidra aktivt til strategisk utvikling og sikre bærekraftig vekst. Styret fungerer som en viktig støttespiller og diskusjonspartner for ledelsen, samtidig som de skal ivareta en kontrollfunksjon av ledelsens arbeid. For å gjøre dette, må styret fortløpende vurdere behovet for egen kompetanseutvikling, tilpasse seg endringer i markedet og virksomheten, samt sørge for at styremedlemmene har den kompetanse som underbygger virksomhetens behov. I tillegg er det avgjørende at det er et tett samarbeid mellom styret og ledelsen for å sikre god informasjonsflyt, sette klare mål og strategier, samt sørge for effektive beslutnings- og implementeringsprosesser.
Kompetanse i styret
Markedet, teknologi og samfunnsansvar endrer seg raskt, noe som krever at styret må fortløpende oppdatere sin kunnskap og ferdigheter for å kunne tilføre reell verdi til virksomheten. Kompetansebehovet vil variere fra selskap til selskap, men noen områder peker seg ut som stadig mer viktige. Digitalisering, teknologi, bærekraft, finansiell forståelse, og strategisk ledelse er alle kompetanseområder som blir kritiske for styrets verdiøkning. Styret må være i forkant når det gjelder å forstå hvordan teknologi påvirker selskapets forretningsmodell, hvordan bærekraftsmål kan innlemmes i strategien, og hvordan økonomiske trender og utfordringer kan påvirke selskapets utvikling.
Kompetansetilførsel kan gjøres på flere måter. Ett viktig tiltak er at styret jevnlig bør delta på kurs eller søke informasjon, både internt og eksternt. Ved å gjennomføre bedriftsinterne kurs kan kurset skreddersys til selskapets spesifikke behov og utfordringer, og gir mulighet for å bygge felles forståelse og kunnskap blant styrets medlemmer. Her kan man også benytte konkrete saker og informasjon fra selskapet slik at læringen blir så god som mulig.
Ved å delta på eksterne åpne kurs og seminarer vil dette kunne gi bredere innsikt og erfaringer fra andre selskaper og bransjer. Dette kan også gi større forståelse for kundenes situasjon og markedsutfordringer selskapets kunder opplever. I tillegg kan dette være med på å utvide eget nettverk blant ledere og selskaper.
Noe av det viktigste er allikevel at styremedlemmene selv bør holde seg oppdatert gjennom for eksempel lesing av faglitteratur, -deltakelse i faglige nettverk, -følge med på trender og utvikling i markedet og i samfunnet for øvrig. Det er mange muligheter og den enkelte bør selv finne en form som passer.
For å sikre at kompetanseøkningen faktisk bidrar til verdiskapning, bør styret jevnlig evaluere seg selv og sitt arbeid. Dette innebærer å vurdere styrets sammensetning og kompetanseprofil opp mot selskapets mål og strategiske behov. Noen av spørsmålene styret kan stille seg er:
- Basert på strategiplanen og selskapets utvikling, finnes det kunnskapshull i styret som må fylles?
- Er det områder hvor styret trenger mer innsikt for å kunne ta gode beslutninger og for at virksomheten skal holde seg relevant i eget marked?
- Er styremedlemmene engasjerte og godt forberedt til møtene?
- Hvordan fungerer styrets dynamikk og samarbeid?
- Hva fungerer godt i styrets arbeid, og hva kan forbedres?
Svarene på disse spørsmålene kan danne grunnlaget for et målrettet program for kompetanseøkning, hvor styremedlemmene får den opplæringen og innsikten de trenger for å bidra på så effektiv måte som mulig.
Rekruttering av nye styremedlemmer
I tillegg til kompetanseøkningen av eksisterende styremedlemmer kan det ofte være behov for å rekruttere nye medlemmer med spesifikk kompetanse eller erfaring. Markedets endrede krav, selskapets vekst og utvikling, eller et skifte i strategi kan være grunner til at ny kompetanse må inn i styret. For eksempel:
-
- Ved en digital transformasjon kan et styremedlem med erfaring fra teknologi eller digital strategi være verdifull.
- Hvis bærekraft og samfunnsansvar blir en større del av selskapets fokus, kan et nytt styremedlem med dyp kunnskap om miljø og ESG (miljø, sosiale forhold og selskapsstyring) tilføre viktig verdi.
Rekruttering av nye styremedlemmer bør skje gjennom en strukturert prosess som tar hensyn til selskapets langsiktige mål og behov. Det er derfor viktig å vurdere både:
- Faglig kompetanse og erfaring:
- Styremedlemmenes ferdigheter må passe selskapets strategiske fokus.
- Personlige egenskaper:
- Styrets evne til å arbeide som et team og ta effektive beslutninger avhenger av hvordan medlemmene utfyller hverandre, og hvordan de samarbeider i og utenfor styremøtene.
- Mangfold:
- Mangfold i erfaring, bakgrunn og perspektiver bidrar til å skape en bredere tilnærming til problemstillinger og muligheter.
Når nye styremedlemmer rekrutteres, bør virksomheten ha en god onboarding-prosess for at de skal starte på best mulig måte. Nye medlemmer må settes inn i selskapets strategi, mål, kultur og verdier, da det sikrer at nye styremedlemmer raskt kan bidra til styrets arbeid og skape verdi for selskapet.
Samarbeidet mellom styret og ledelsen
For at styret skal være verdiskapende, er det avgjørende med et godt samarbeid med ledelsen. Styrets rolle er todelt; de skal støtte og veilede ledelsen, men samtidig ha en tydelig kontrollfunksjon av utførelsen av deres arbeid. Samarbeidet skal være basert på konstruktiv dialog med en felles forståelse som er å ivareta eier og virksomhetens verdier og ansvar, og at de jobber mot et felles mål.
For å ivareta dette må både styreleder og daglig leder tilrettelegge for en åpen og tillitsfull dialog og at det er en tydelig ansvarsfordeling mellom rollene. I aksjelovens bestemmelser er det beskrevet at ansvaret for de overordnede strategiske rammene er styrets ansvar, mens daglig leder har ansvar for den daglige driften. Derfor er det viktig at disse grensene settes og at begge rollene konsentrerer seg om de hovedoppgavene de har. Som et hjelpemiddel vil vi anbefale at alle virksomheter har en god styreinstruks som kan underbygges med en daglig leder instruks. På denne måten vil man bli minnet på arbeidsdelingen, men også hvilke samhandlinger de har med hverandre.
Styremøtene er en viktig arena for utøvelsen av dette samarbeidet og her må styret sørge for å være en god sparringspartner for ledelsen. Styret må stille spørsmål og utfordre ledelsen på en konstruktiv måte. De skal også være en strategisk ressurs ved å tilføre kompetanse og erfaringer som kan hjelpe med å utvikle selskapets strategi og utforske nye forretningsmuligheter.
Oppsummering
Det verdiskapende styret er et styre som kontinuerlig utvikler sin kompetanse og tilpasser seg selskapets behov og strategiske retning. Gjennom målrettet kompetanseheving, rekruttering av styremedlemmer med kompetanse som virksomheten trenger, og et godt samarbeid med ledelsen, kan styret være en kraftfull ressurs som bidrar til selskapets vekst og bærekraftige utvikling. Samtidig må styret balansere sin rolle som både støttespiller og kontrollorgan for ledelsen, og være fleksibelt nok til å håndtere endringer og utfordringer i markedet. Ved å bygge en sterk kompetansebase og en åpen dialog med ledelsen, kan styret bidra til å forme selskapets fremtid og sikre langsiktig verdiskapning.