Kjøp og salg av virksomheter – M&A i praksis

Få innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen.

Ulike steder, se kursplan – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
9 990,-
Faktura

Kurset er rettet mot eiere, investorer, styremedlemmer, daglig ledere og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva som er beste praksis for å lykkes ved kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, og som ønsker en innføring i sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt.

Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.

Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere.

Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser.

Kurset «M&A» har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.

Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon.

• M&A-prosessen – faser, milepæler, aktiviteter, terminologi
  • Styring og organisering av M&A
  • M&A-strategi
  • Suksessfaktorer