Kjøp og salg av virksomhet – M&A i praksis – Nettkurs (live)

Få innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen.

Kurset er rettet mot eiere, investorer, styremedlemmer, daglig ledere og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva som er beste praksis for å lykkes ved kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, og som ønsker en innføring i sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt.

Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.

Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere.

Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser.

Kurset «M&A» har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.

Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon.

• M&A-prosessen – faser, milepæler, aktiviteter, terminologi
  • Styring og organisering av M&A
  • M&A-strategi
  • Suksessfaktorer
  • Verdi, pris og synergiberegninger
  • «Deal-strukturer»
  • Finansiering
  • Identifisering og håndtering av risiko
  • Verdivurdering
  • Forhandling
  • Due diligence
  • Ansvarsforhold
  • Kontrakt og avtaleverk
  • Integrasjon
  • Gruppeoppgave/case

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som ett av 3 valgfrie grunnkurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.