Generalforsamling og eierrettigheter – Nettkurs (live)

Kurset tar utgangspunkt i Aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar. Dette er en nettkursvariant.

Kurset retter seg mot eiere, styreledere, styremedlemmer, varamedlemmer, observatører og daglige ledere.

Kurset tar utgangspunkt i aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar.

Formålet med kurset er at deltakerne skal få detaljert kunnskap om de ulike regler som er gjeldene, hvordan generalforsamling og generalforsamlingssaker håndteres i praksis samt andre vesentlige forhold man bør være kjent med knyttet til aksje- og allmennaksjeselskapenes øverste selskapsorgan.

• Om aksjeeierforsamling og begrepet “generalforsamling”
  • Forankring; aksjelov/lovgivningens regler om oppgaver og ansvar
  • Generalforsamlingens ansvarsområder
  • Hvem kan delta på generalforsamlingen
  • Nærmere om møterett, møteplikt, representasjon og rådgiver
  • Innkallingsregler ved generalforsamlinger
  • Styrets, styrelederes plikter og rettigheter ifm. generalforsamling
  • Stemmerettsbegrensninger, aksjeklasser og andre forhold som påvirker stemmerett
  • Inhabilitet i forhold til generalforsamling og avgjørelser på generalforsamling
  • Revisors deltakelse på generalforsamlingen
  • Tidsfrister
  • Ordinær og ekstraordinær generalforsamling
  • Generalforsamling uten møte
  • Generalforsamlingssaker / vedtekter og aktuelle saker beskrevet ved innkallingen
  • Møteleders roller, referent rolle og medsignaturer
  • Åpningen av generalforsamlingen
  • Stemmeopptelling – avklaring av stemmeberettigede
  • Flertallskrav; alminnelige og kvalifisert flertall, enstemmighetskrav
  • Generalklausulen – fordeler på andres bekostning
  • Søksmål og granskning

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.