Forhandlingsteknikk i praksis

Forberedelse og gjennomføring

Kurset er tilpasset alle som er involvert i forhandlinger, helt uavhengig av personlige egenskaper og bakgrunn. Et praktisk orientert kurs med analyse- og strategiverktøy, god dialog, gode eksempler og gruppeoppgaver.

• Lær forhandlingsstrategi
  • Praktiske forhandlingsoppgaver i grupper
  • Hersketeknikker med praktiske eksempler
  • Hva påvirker motparten til å si ja?

Kurset er rettet mot alle som er involvert i forhandlinger, enten de er knyttet opp mot styre og ledelse, prosjektadministrasjon, salg, innkjøp, økonomi og finans eller andre fagområder.

Dette er et praktisk orientert kurs med analyse- og strategiverktøy, god dialog, gode eksempler og gruppeoppgaver, hvor deltakerne blir godt kjent med strategi- og analyseverktøyet «8 stegs-modellen» og introduseres for hva som påvirker oss; retorikk, hersketeknikker og seks andre sentrale forhold. Utover dette blir deltakerne gjort kjent med forklarende modeller knyttet til begrepet forhandlingskraft før kurset rundes av med en gjennomgang av forskjellige forhandlingsstiler og en rekke råd og tips knyttet til forhandlinger.

Alle forhandler, og mange forhandler hver eneste dag, gjerne uten at de er klar over det selv. I tillegg til grunnleggende kunnskap om viktige begreper innen forhandling, hva som påvirker oss, gode strategiske verktøy, kunnskap om forhandlingsstiler og forhandlingskraft, skal kurset «Forhandlingsteknikk i praksis» gi deltakerne en langt større bevissthet om når en faktisk er i en forhandlingssituasjon. Kurset tar utgangspunkt i at vi alle er forskjellige, noen er utadvendte, tøffe og trygge i forhandlingssituasjoner, mens andre er av den mer analytiske, stille og varsomme typen. «Forhandlingsteknikk i praksis» gir alle den nødvendige kompetansen til å bedre resultatene knyttet til forhandlinger i fremtiden.

Formålet med kurset er at deltakerne gjennom strategisk tilnærming og øving, helt uavhengig av personlige egenskaper og bakgrunn, skal bli vesentlig bedre rustet til å få gode resultater i forbindelse med alle typer forhandlinger.

• Hva er en forhandling?
  • Hvorfor skal vi se på forhandlinger som et spill?
  • Hverdagsforhandlinger
  • Forhandlingsstrategi
  • Verktøyet «8-stegsmodellen»
  • Verktøy- MAL – skjema for interessekartlegging