Emisjon – varianter og praktisk prosess (Nett/Web-kurs inkl.verktøy)

Ny kapital og nye eiere

Kurset tar for seg de juridiske, formelle og praktiske sidene ved emisjon der det utstedes nye aksjer i selskapet og andre grunner til økt kapital. Dette er en nettkurs-variant.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,-
Faktura
  • Få en grundig innføring i emisjon
  • Vær forberedt når du skal presentere for nye investorer
  • Maler på eksempler som du kan bruke i egen virksomhet er inkludert

Kurset er i første omgang for ledere, ledergrupper, styremedlemmer, eiere, investorer og gründere.

Dette kurset tar for seg de juridiske, formelle og praktiske sidene ved emisjon.

En emisjon kan kort beskrives som en utvidelse av selskapets egenkapital, hvilket da fører til en økning i selskapets aksjekapital. Et selskap søker ofte etter å få inn mer penger. Det kan gjøres ved å utstede nye aksjer som investorene kan kjøpe og igjennom det da øke selskapets egenkapital. Prosessen skjer normalt ved at selskapets nye aksjer selges til en kombinasjon av nye og eksisterende aksjonærer til en forhåndsbestemt pris kalt emisjonskursen.

Det er også ulike former for emisjon som; rettet emisjon, fortrinnsrettet emisjon og reparasjonsemisjon. Vi gjennomgår også fondsemisjoner som en del av kurset. Vi går videre nærmere inn på de to hovedtypene av emisjoner, de viktigste bakgrunnene for emisjoner, vekstemisjon og kriseemisjon. Vi vil også komme innom sider ved emisjonsprosesser som er spesielt viktige i forhold til børsnoterte selskaper.

Videre tar kurset for seg tegningsinnbydelser, oversikt over informasjon knyttet til Ulike former for verdipapirer og hvilke krav som settes til disse. I tillegg lærer du om hvordan du kan hente inn mer kapital ved å benytte ulike måter for å presentere prosjektet/selskapet for investorer.

Vårt mål med kurset er at du skal bli godt kjent med de viktigste forhold og regler knyttet til praktiske emisjonsprosesser.

• Begreper, definisjoner og forklaringer
  • Emisjoner i Aksjeselskaper
  • Emisjoner i Allmennaksjeselskaper som ikke er børsnoterte
  • Emisjoner i børsnoterte selskaper
  • Nytegning av aksjer – nyemisjon
  • Fondsemisjon
  • Rettede emisjoner
  • Forberedelser på emisjon
  • Gjennomføringen av emisjonen
  • Formelle forhold og dokumenter
  • Ugyldighet av emisjon
  • Tegningsinnbydelser i praksis
  • Presentasjon for investorer
  • Forretningsplan og strategisk plan
  • Nøkkeltall og fremtidsutsikter
  • Forventninger og krav i forbindelse med informasjon i presentasjoner

Nett/Web-kurs fungerer slik:

• Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du e-post fra oss med A) link til nett/web-kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; kursmateriell, eventuelle oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell vi skal bruke under kurset + en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på i ettertid når det passer best for deg.
  • Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkurset ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.
  • Etter nett/web delen av kurset: Bilder av «whiteboard» gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (litt avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler  mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox-mappen for kurset på slutten av kursdagen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Nett/web-kursdelen varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl 08.00-11.00, 09.00-12.00, 13.00 – 16.00, 18.00-21.00 osv.