Mange virksomheter har utfordringer med sine strategi-prosesser. En av de største er å sikre involvering og eierskap i hele organisasjonen, samt agilt og raskt kunne tilpasse seg nye forutsetninger. Det å digitalisere prosessen er nå løsningen for mange.
Strategiarbeid skaper resultater
Den danske handelshøyskolen Copenhagen Business School har en avdeling for eierledede virksomheter. Her har man gjennomført en undersøkelse blant danske virksomheter som entydig viser at virksomheter som bruker tid på strategi er mer lønnsomme og konkurransedyktige enn de som ikke gjør det. I konklusjonen fra undersøkelsen heter det at mange små og mellomstore eierledede virksomheter klarer seg bra uten en strategi. Likevel er det tydelig at de som tar seg tid til å jobbe med strategi, som er klare på det strategiske målbildet og legger vekt på gjennomføring og oppfølging av den strategiske handlingsplanen, skaper mer vekst og er signifikant mer lønnsomme og konkurransedyktige enn de som ikke gjør det.
Hva er strategi?
Strategi er for mange et «utslitt» begrep. Man kan finne mange definisjoner på begrepet og et utall teorier, metoder og modeller. Essensen i strategi er å være tydelig på hvordan man skal utvikle og utnytte sitt konkurransefortrinn og skape verdi for kundene.
Strategiprosessen består i prinsippet av fire hovedelementer:
- Analyse: Hva er våre styrker og svakheter? Hvilke ressurser, kompetanser og samarbeidspartnere gjør oss konkurransedyktige og bidrar til å skape verdi for kundene?
- Målbildet: Hvor skal vi som virksomhet? Hva er visjonen og de strategiske målene?
- Strategiske valg: Hvor og hvordan skal vi konkurrere? Hva skal vi fokusere på, hva skal vi gjøre og hva skal vi ikke gjøre? Dette kan beskrives som «where to play and how to win» (fritt etter R. Martin & al.).
- Handlingsplanen: Hva må vi gjøre for å realisere målbildet? Hvilke tiltak på kort sikt og på lengre sikt? Hvem er ansvarlig, og hvordan skal vi måle om vi er på rett vei eller ikke?
Drift fremfor strategi og overfladisk analysearbeid.
Til tross for at alle er enige om at strategi er viktig, viser undersøkelsen til CBS tydelig at driften er den primære barrieren i forhold til å arbeide med å formulere målsetninger og strategi. Vår erfaring er at det samme gjelder i Norge.
Undersøkelsen viser at hele 87% av de som ikke prioriterer å arbeide med det strategiske målbildet, heller fokuserer på driften. De har rett og slett ikke tid til å prioritere arbeidet med å formulere mål og målbildet. Forskerne ved CBS konkluderer dermed med at «hvis potensialet skal utnyttes, ligger det et stort arbeid i å overbevise lederne om at fokus på strategien er umaken verdt. Ikke kun for å skape vekst og overskudd her og nå, men også for å skape en sunn og levedyktig virksomhet som vil overleve i mange år fremover. Selv om du ikke primært ønsker at virksomheten skal vokse, må du følge med på hvor markedet beveger seg for å overleve på sikt,» sier en av forskerne, Kasper Meisner Nielsen.
Hele 25% av virksomhetene som deltok i undersøkelsen, har ikke formulert et strategisk målbilde eller tydelige virksomhetsmål. 17% av de som formulerer slike mål, tar seg ikke tid til å gjøre en grundig analyse av interne og eksterne forhold før målene blir formulert. Kun 3% av de spurte hevder at de mestrer alle fasetter av arbeidet med strategi og målformuleringer. Til sist innrømmer hele 32% av respondentene, som tross alt har formulert mål og strategiplan, at de ikke får omsatt disse til handlingsplaner og arbeidsoppgaver for de ansatte.
Undersøkelsen bekrefter langt på vei det som ofte trekkes fram som utfordringer med den tradisjonelle strategiprosessen.
Utfordringer med den tradisjonelle strategiprosessen
Drift trumfer rett og slett strategi i mange virksomheter. Strategiarbeidet anses som for tidkrevende. Det tar tid å dokumentere arbeidet og ikke minst å finne frem i all dokumentasjonen i ettertid. Grundige analyser og beslutningsprosesser kan strekke seg over flere måneder eller til og med år, og manuell innsamling og analyse av data kan begrense innsikten. Tradisjonelle metoder kan ikke alltid fange opp komplekse sammenhenger og trender. Hastverk i strategiutforming kan føre til overfladiske vurderinger og feilaktige beslutninger. En grundig tilnærming er avgjørende for suksess.
Det er krevende å involvere og kommunisere med de ansatte og andre interessenter og sørge for at alles kunnskap og innspill tas med i vurderingene. Tradisjonelle strategiprosesser involverer ofte kun toppledelsen. Dette kan føre til manglende operasjonell innsikt og begrenset forankring i organisasjonen. For å lykkes i gjennomføringen er det helt avgjørende at organisasjonen har eierskap til strategien og at alle forstår sitt individuelle bidrag. Altfor ofte ender prosessene opp i gode intensjoner og planer, og gjennomføringen blir i beste fall halvhjertet.
De fleste virksomheter opplever raske forandringer i forutsetningene strategien er basert på. Vi lever i en volatil og kompleks verden hvor de fleste virksomheter eksponeres for usikkerhet og tvetydighet som ledelsen og de ansatte må forholde seg til og tilpasse seg. «Stive» planer kan være vanskelige å tilpasse når forholdene endrer seg. Tradisjonelle strategier kan bli utdaterte raskt, spesielt i et dynamisk marked. Dermed er en agil og godt forankret strategi en viktig forutsetning for å lykkes.
Digitalisering av strategiprosessen kan bidra til å løse noen av disse utfordringene. Det gir bedre kontroll, dypere innsikt og mer tid til kjernevirksomheten. Digitale verktøy gjør det også enklere å spore og dokumentere prosesser, noe som gir transparens og bedre beslutningsgrunnlag.
En digital strategiprosess er effektiv!
Et alternativ for å gjøre strategiarbeidet mer effektivt og sikre involvering og disiplin er å digitalisere det. Dette bidrar til økt kontroll over strategiske beslutninger og bedre dokumentasjon. Man får bedre oversikt og enklere sporing av forutsetningene som er tatt og analysene som er gjort. Men kanskje aller viktigst: de fleste som har begynt å bruke digitale verktøy i strategiarbeidet rapporterer om tiden man sparer og de uendelige mulighetene for bred involvering av de ansatte som det legger til rette for. Dermed blir dette et effektivt verktøy som bidrar til at strategiarbeidet går minst mulig ut over daglig drift.
MakeMyStrategy™ – verktøyet for å digitalisere strategiarbeidet
MakeMyStrategy™ er en strategiplattform som forenkler håndteringen av strategiutviklingen. Her får du de verktøyene du trenger for å skape en strukturert og bærekraftig strategiplan. Plattformen samler virksomhetens kunnskap og oversetter den til konkrete handlingsplaner, slik at du kan bruke strategien til å drive vekst.
MakeMyStrategy™ bidrar til effektiv ressursutnyttelse. De som benytter denne plattformen, er særdeles fornøyd med hvordan den reduserer manuelt arbeid, sparer kostnader og gir økt oversikt over kompleks informasjon og data. En annen fordel som ofte trekkes frem, er muligheten til enkelt å kontinuerlig oppdatere og justere strategiplanen når forholdene endrer seg. Dermed unngår man at strategiplanen «støver ned» i skrivebordsskuffen. Sist, men ikke minst, bidrar verktøyet til å integrere bærekraftsmål i strategien og i virksomhetens målsettinger.
Hvordan fungerer MakeMyStrategy™?
Det unike med denne plattformen er primært tilgangen til digital veiledning og en strukturert prosess-fasilitering gjennom hele prosessen. Du «tvinges» til å ta stilling til en rekke forhold som kan være relevante for din virksomhet og vurdere relevansen for nettopp din virksomhet. Du blir også «tvunget» til å prioritere og foreta strategiske valg og definere det som er viktigst å lykkes med (Must Win Battles).
Videre bidrar verktøyet til konsolidering av og tilgang til relevant kunnskap og informasjon, og gjør det vesentlig enklere å involvere relevante ansatte.
Men kanskje aller viktigst: du kan enkelt skape rapporter og analyser, og lett holde oversikt over gjennomføringen av tiltak og strategiens effektivitet.
Hva sier kundene om MakeMyStrategy™?
Plattformen er utviklet av et dansk gründerselskap og har gjort stor suksess i Danmark. I skrivende stund har de nærmere 250 fornøyde brukere, hovedsakelig i Danmark, men også i flere andre europeiske land.
Her er et par utsagn fra selskapets fornøyde kunder:
En liten bedrift i teknologibransjen implementerte MakeMyStrategy™ for å strømlinjeforme og strukturer strategiprosessen. Som følge av dette oppnådde de bedre kontroll over beslutninger, og oppgaver ble utført mer effektivt. MakeMyStrategy™ hjalp dem med å fokusere på kjernevirksomheten og spare tid.
En mellomstor bedrift ønsket å innlemme bærekraftsmål i sin strategi. Ved å bruke MakeMyStrategy™ kunne de identifisere konkrete tiltak for å oppnå bærekraftige mål. Dette inspirerte både ansatte og kunder og bærekraft fremstår som en viktig bærebjelke i strategien
En stor organisasjon med komplekse strategiske behov valgte MakeMyStrategy™ for å samle og konsolidere kunnskap fra ulike avdelinger. Verktøyet hjalp dem med å effektivt skalere strategiprosessen, sikre bred involvering og ga bedre innsikt.
Finn ut mer om MakeMyStrategy™?
Styreforeningen samarbeider med MakeMyStrategy™ i Norge og ønsker med dette å bidra til at styrer og ledere i norske virksomheter effektiviserer sitt strategiarbeid, øker sin konkurransekraft og blir mer lønnsomme. Mer informasjon får du på et av våre informasjonswebinarer. Du melder deg på her.
Styreforeningen samarbeider med MakeMyStrategy™ i Norge og ønsker med dette å bidra til at styrer og ledere i norske virksomheter effektiviserer sitt strategiarbeid. øker sin konkurransekraft og blir mer lønnsomme. Mer informasjon får du på et av våre informasjonswebinarer. Du melder deg på her.