Daglig leder og styret – Nettkurs (live)

Om ansvaret til daglig leder

Lær om daglig leders rapporteringsplikt, rettigheter og oppgaver i styret med dette nettkurset.

• Innføring i oppgavene til daglig leder
  • Oppklaring av rettighetene til daglig leder
  • Sjekkliste for daglig leders rapportering til styret
  • Eksempler på styreplaner

Kurset er for daglig leder, administrerende direktør og styreleder/styremedlem eller eier som vil klargjøre daglig leder-rollens ansvar, rettigheter og plikter i styresammenheng.

Hvem har ansvar for hva? Hvilke oppgaver er et fellesansvar for styret og daglig leder? Hvordan skal reglene om daglig leders rapportering til styret og “logging” av selskapets situasjon løpende tolkes og utøves? Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførseler?

• Daglig leder og aksjeloven
  • Styret og aksjeloven
  • Styrets kollektive ansvar, daglig leders ansvar
  • Daglig leders rapport til styret, lovpålagte minimumsintervaller
  • Planlegging av styremøte
  • Gjennomføring av styremøte
  • Styreinstruksen
  • Styreprotokollen
  • Ansattvalgte styremedlemmer
  • Etiske normer og regler
  • Styreevaluering, evaluering av daglig leder
  • Situasjonsanalyser
  • Egenutvikling og lederskapets dimensjoner som prosessverktøy
  • Oppsummering og eventuelle spørsmål

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som én av tre valgfrie grunnkurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.