Daglig leder og styret (Nett/Web-kurs inkl.verktøy)

Om ansvaret til daglig leder

Lær om daglig leders rapporteringsplikt, rettigheter og oppgaver i styret med dette nettkurset.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,- eks. mva
Faktura
  • Innføring i oppgavene til daglig leder
  • Oppklaring av rettighetene til daglig leder
  • Sjekkliste for daglig leders rapportering til styret
  • Eksempler på styreplaner

Kurset er for daglig leder, administrerende direktør og styreleder/styremedlem eller eier som vil klargjøre daglig leder-rollens ansvar, rettigheter og plikter i styresammenheng.

Hvem har ansvar for hva? Hvilke oppgaver er et fellesansvar for styret og daglig leder? Hvordan skal reglene om daglig leders rapportering til styret og “logging” av selskapets situasjon løpende tolkes og utøves? Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførseler?

• Daglig leder og aksjeloven
  • Styret og aksjeloven
  • Styrets kollektive ansvar, daglig leders ansvar
  • Daglig leders rapport til styret, lovpålagte minimumsintervaller
  • Planlegging av styremøte
  • Gjennomføring av styremøte
  • Styreinstruksen
  • Styreprotokollen
  • Ansattvalgte styremedlemmer
  • Etiske normer og regler
  • Styreevaluering, evaluering av daglig leder
  • Situasjonsanalyser
  • Egenutvikling og lederskapets dimensjoner som prosessverktøy
  • Oppsummering og eventuelle spørsmål

Nett-web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du epost fra oss med A) link til nett/web kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; kursmateriell, eventuelle oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister,  dokumentmaler med mer.  Dette er materiell vi skal bruke under kurset + en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på i ettertid når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkursdelen ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web delen av kurset:  Bilder av «whiteboard» gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (litt avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler  mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox-mappen for kurset på slutten av kursdagen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Varighet

Nett/web delen av kurset varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl 08.00-11.00,  09.00-12.00, 13.00 – 16.00, 18.00-21.00 osv.

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som én av tre valgfrie grunnkurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.