Kjøp og salg av virksomhet, M&A i praksis – Spesialtilpasset kurs
Kurset gir en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen.

Type kurs:
Én til én kurs
Varighet:
3 timer
Kategori:
Kjøp og salg av virksomhet
SAMLINGER:
1
- EN-til-EN kurs*
* 3 timers en-til-en kurs og spesialtilpasset kurs, med mulighet for personlig rådgivning fra kursholder sin side innenfor det aktuelle kurstema, og under selve kursgjennomgangen. Ved bestilling tar kursholder kontakt med deg direkte, og avtaler kursdato.
Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.
Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere.
Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser.
Formål med kurset:
Kurset har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.
Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon.
Kursinnhold:
Kurset er rettet mot eiere, investorer, styremedlemmer, daglig ledere og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva som er beste praksis for å lykkes ved kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, og som ønsker en innføring i sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt.
Slik fungerer alle våre 3 timers nettkurs:
Ved bestilling:
Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling.
Link til kurset: kl 11:00 dagen før kursdato mottar du link til kurset som leveres via teams - alternativt - via zoom. Dersom du mot formodning ikke har mottatt kurslinken pr epost 1 time før kursstart - bør du sjekke ut din spamboks - alternativt kontakte oss på: / Telefon: 22 99 77 00 for å få link tilsendt på nytt.
Link til Dropbox eller OneDrive mappe med kursmateriell og hjelpefiler: Alle våre kurs har inkludert en egen filmappe med materiell, faglig stoff og dokumentmaler vi bruker på kurset og som er grunnlag for utvidet frivillig selvstudium etter kurset. Det er ikke noe materiell du trenger å sette deg inn i før kurset starter. Link til kursets filmappe mottar du sammen med kurslinken.
Kursdagen:
Logg deg på webinaret eller nettkurset ved å benytte mottatt link for å delta på kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til noe interaktivitet og spørsmål fra og mellom deltakere og kursholder underveis.
Avslutningsvis i kurset:
Bilder av eventuelle «whiteboard» gjennomganger, eventuelt materiell du skal motta etter vår gjennomgang (fasiter til oppgaver avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox- eller OneDrive mappen for kurset på slutten av kursdagen.
Spørsmål / Assistanse etterpå:
Kontakt kursholder om du måtte ønske mer hjelp med temaer det aktuelle kurset omfatter eller om du ønsker en uforpliktende samtale med kursholder om utfordringer knyttet til emner fra kurset for deg eller i din bedrift. Du kan også kontakte oss for etterfølgende faglig support i medlemskapsperioden på:
Kurset er et: 3+2+1 kurs - det betyr i praksis at:
1. 3 timer nettkurs på din bestilte valgte / kursdag her +
2. Over 2 timers selvstudiumsmulighet med materiell i tildelt filmappe +
3. Fritt valgt 1 times spesialiseringskurs på valgt dato i etterkant
Mappen inneholder kursmateriell, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset, i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg. Tilleggsmateriellet danner grunnlaget for utvidet, og frivillig selvstudium. (anslått tid: 2 timer selvstudium) Du trenger ikke å sette deg inn i kursmateriellet før kursstart, med mindre annet er beskrevet i selve kursbeskrivelsen.
- EN-til-EN kurs*
* 3 timers en-til-en kurs og spesialtilpasset kurs, med mulighet for personlig rådgivning fra kursholder sin side innenfor det aktuelle kurstema, og under selve kursgjennomgangen. Ved bestilling tar kursholder kontakt med deg direkte, og avtaler kursdato.
Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.
Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere.
Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser.
Formål med kurset:
Kurset har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.
Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon.
Kursinnhold:
Kurset er rettet mot eiere, investorer, styremedlemmer, daglig ledere og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva som er beste praksis for å lykkes ved kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, og som ønsker en innføring i sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt.
Slik fungerer alle våre 3 timers nettkurs:
Ved bestilling:
Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling.
Link til kurset: kl 11:00 dagen før kursdato mottar du link til kurset som leveres via teams - alternativt - via zoom. Dersom du mot formodning ikke har mottatt kurslinken pr epost 1 time før kursstart - bør du sjekke ut din spamboks - alternativt kontakte oss på: / Telefon: 22 99 77 00 for å få link tilsendt på nytt.
Link til Dropbox eller OneDrive mappe med kursmateriell og hjelpefiler: Alle våre kurs har inkludert en egen filmappe med materiell, faglig stoff og dokumentmaler vi bruker på kurset og som er grunnlag for utvidet frivillig selvstudium etter kurset. Det er ikke noe materiell du trenger å sette deg inn i før kurset starter. Link til kursets filmappe mottar du sammen med kurslinken.
Kursdagen:
Logg deg på webinaret eller nettkurset ved å benytte mottatt link for å delta på kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til noe interaktivitet og spørsmål fra og mellom deltakere og kursholder underveis.
Avslutningsvis i kurset:
Bilder av eventuelle «whiteboard» gjennomganger, eventuelt materiell du skal motta etter vår gjennomgang (fasiter til oppgaver avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox- eller OneDrive mappen for kurset på slutten av kursdagen.
Spørsmål / Assistanse etterpå:
Kontakt kursholder om du måtte ønske mer hjelp med temaer det aktuelle kurset omfatter eller om du ønsker en uforpliktende samtale med kursholder om utfordringer knyttet til emner fra kurset for deg eller i din bedrift. Du kan også kontakte oss for etterfølgende faglig support i medlemskapsperioden på:
Kurset er et: 3+2+1 kurs - det betyr i praksis at:
1. 3 timer nettkurs på din bestilte valgte / kursdag her +
2. Over 2 timers selvstudiumsmulighet med materiell i tildelt filmappe +
3. Fritt valgt 1 times spesialiseringskurs på valgt dato i etterkant
Mappen inneholder kursmateriell, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset, i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg. Tilleggsmateriellet danner grunnlaget for utvidet, og frivillig selvstudium. (anslått tid: 2 timer selvstudium) Du trenger ikke å sette deg inn i kursmateriellet før kursstart, med mindre annet er beskrevet i selve kursbeskrivelsen.
Startdato: | Sluttdato | Frist | Sted | Tidspunkt | Instruktør | Ledige plasser |
---|
Kurset gir en innføring i hvordan man kan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell
Styrenettverksgrupper – For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena
En gjennomgang av reglene for permittering med særlig fokus på permittering under streik.
Kurset gir nødvendig kunnskap som vil gjøre det enklere å ha suksess i Asia Pacific. Bli kjent med analyseverktøy, kulturell forståelse, nettverksbygging og forretningsmo... Eksport- og produksjonssuksess i Asia Pacific *Spesialkurs
Er du autorisert styremedlem og vil arbeide som styrekonsulent i samarbeid med Styreforeningen? Da er dette programmet for deg. Velkommen til STYREKONSULENT-AKADEMIET Vil du arbeide som Styrekonsulent, og aktivt med
Praktisk kurs for deg som skal inn i styreverv. eller som eier/-e vurderer hvilke modeller man skal velge for tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styreressurser. Styrehonorar - forventningsavklaring, honorarmodeller