Kjedeutvikling – muligheter og alternativer – Modul 1
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling.

Type kurs:
Basic
Varighet:
5 timer
Kategori:
Forretningsutvikling
SAMLINGER:
1
Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.
Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?
Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!
Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.
Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.
Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.
I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.
Kursinnhold:
«Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»
Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder
Målgruppe:
Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer
Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.
Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?
Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!
Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.
Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.
Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.
I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.
Kursinnhold:
«Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»
Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder
Målgruppe:
Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer
Mappen inneholder kursmateriell, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset, i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg. Tilleggsmateriellet danner grunnlaget for utvidet, og frivillig selvstudium. (anslått tid: 2 timer selvstudium) Du trenger ikke å sette deg inn i kursmateriellet før kursstart, med mindre annet er beskrevet i selve kursbeskrivelsen.
Startdato: | Sluttdato | Frist | Sted | Tidspunkt | Instruktør | Ledige plasser |
---|