Corporate Governance – eierstyring og selskapsledelse – Nettkurs (live)

Kurset gir en systematisk gjennomgang av eierstyring og selskapsledelse basert på den norske anbefalingen (NUES) om at børsnoterte selskaper skal ha eierstyring og selskapsledelse som klargjør rollefordelinger.

• Grundig innføring i selskapsledelse
  • Grundig innføring i eierstyring
  • Blir kjent med prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres

Kurset retter seg mot daglige ledere og styremedlemmer som har ønske om en grundig gjennomgang av hovedpunktene i den norske anbefalingen, herunder hvordan man på en hensiktsmessig måte kan organisere intern kontroll og rutiner i forhold til profesjonell corporate governance.

Dette kurset handler om eierstyring og selskapsledelse, som den norske oversettelsen av det engelske begrepet corporate governance tilsier.

Med støtte i en norsk anbefalingen skal børsnoterte selskaper (og andre selskaper som anbefalingen passer for) ha eierstyring og selskapsledelse som klargjør rollefordelingen mellom eierne, styret og den daglige ledelsen i et selskap.

NUES – «Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse» er helt sentral i norsk sammenheng og står derav sentralt i kurset.

NUES ga 17. oktober 2018 ut en revidert anbefaling om eierstyring og selskapsledelse. Bakgrunnen for den reviderte anbefalingen er endringer i lover og regler, internasjonal utvikling og erfaringer med bruken av anbefalingen. En rekke av endringene har som formål å forenkle anbefalingen. I tillegg er blant annet følgende endret:

• Styrets ansvar for å utarbeide mål, strategier og risikoprofil fremheves, samt at dette skal understøtte verdiskaping for aksjonærene.
  • Styrets ansvar med hensyn til selskapets kapitalstruktur og samfunnsansvar utvides.
  • Flere andre punkter er endret og tilpasset og vi gjennomgår alle hovedtrekkene i anbefalingen.

Innledning / bakgrunn:

• Innledning om styrer og styrers arbeid – spesielt om forholdet til eierne
  • Styrer og styrers arbeid i et internasjonalt lys
  • Fra tradisjonelt styrearbeid til moderne corporate governance

Om rolleforståelse i styresammenheng:

• Utviklingen av området corporate governance – begrepet og trender
  • Hva forstår vi i dag med corporate governance?
  • Hva er god corporate governance?
  • Hva dreier corporate governance seg om?
  • Nærmere om rolleforståelse i styresammenheng

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som én av tre valgfrie grunnkurs i den modulbaserte versjonen av Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Autorisasjonsprogrammet-1024x531.jpg

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.