Corporate Governance – eierstyring og selskapsledelse (Nett/Web-kurs)

Eierstyring og selskapsledelse

Kurset gir en systematisk gjennomgang av eierstyring og selskapsledelse basert på den norske anbefalingen (NUES) om at børsnoterte selskaper skal ha eierstyring og selskapsledelse som klargjør rollefordelinger.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,- eks. mva
Faktura
  • Grundig innføring i selskapsledelse
  • Grundig innføring i eierstyring
  • Blir kjent med prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres

Kurset retter seg mot daglige ledere og styremedlemmer som har ønske om en grundig gjennomgang av hovedpunktene i den norske anbefalingen, herunder hvordan man på en hensiktsmessig måte kan organisere intern kontroll og rutiner i forhold til profesjonell corporate governance.

Dette kurset handler om eierstyring og selskapsledelse, som den norske oversettelsen av det engelske begrepet corporate governance tilsier.

Med støtte i en norsk anbefalingen skal børsnoterte selskaper (og andre selskaper som anbefalingen passer for) ha eierstyring og selskapsledelse som klargjør rollefordelingen mellom eierne, styret og den daglige ledelsen i et selskap.

NUES – «Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse» er helt sentral i norsk sammenheng og står derav sentralt i kurset.

NUES ga 17. oktober 2018 ut en revidert anbefaling om eierstyring og selskapsledelse. Bakgrunnen for den reviderte anbefalingen er endringer i lover og regler, internasjonal utvikling og erfaringer med bruken av anbefalingen. En rekke av endringene har som formål å forenkle anbefalingen. I tillegg er blant annet følgende endret:

• Styrets ansvar for å utarbeide mål, strategier og risikoprofil fremheves, samt at dette skal understøtte verdiskaping for aksjonærene.
  • Styrets ansvar med hensyn til selskapets kapitalstruktur og samfunnsansvar utvides.
  • Flere andre punkter er endret og tilpasset og vi gjennomgår alle hovedtrekkene i anbefalingen.

Innledning / bakgrunn:

• Innledning om styrer og styrers arbeid – spesielt om forholdet til eierne
  • Styrer og styrers arbeid i et internasjonalt lys
  • Fra tradisjonelt styrearbeid til moderne corporate governance

Om rolleforståelse i styresammenheng:

• Utviklingen av området corporate governance – begrepet og trender
  • Hva forstår vi i dag med corporate governance?
  • Hva er god corporate governance?
  • Hva dreier corporate governance seg om?
  • Nærmere om rolleforståelse i styresammenheng

Nett/web-kurs fungerer slik:

• Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du e-post fra oss med A) link til nett/web kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; kursmateriell, eventuelle oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister,  dokumentmaler med mer.  Dette er materiell vi skal bruke under kurset + en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på i ettertid når det passer best for deg.
  • Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkursdelen ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.
  • Etter nett/web delen av kurset:  Bilder av «whiteboard»-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (litt avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler  mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox-mappen for kurset på slutten av kursdagen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Nett/web delen av kurset varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl 08.00-11.00,  09.00-12.00, 13.00 – 16.00, 18.00-21.00 osv.