Case 9: CleanOceanTech – 10 Q&A – Nettkurs (live)

Nettkurs der vi løser en case om CleanOceanTech AS i Stavanger og selskapets 8 gründere og medarbeidere. De ønsker nå å utvikle seg.

Dette er et av våre populære praktiske case-kurs: «CleanOceanTech – vi renser havene» som er blitt omgjort til nettkurs med kursholder/ styrekonsulent på 2-3 timer. Vi har her tatt utgangspunkt i en konkret sak, og anonymisert partene i denne.

Vi har bygget inn en del spesielle elementer slik at vi kan vise deg mange praktiske grep i den samme prosessen.

Case 9:

Det er duket for en eventyrlig mulig videre utvikling for CleanOceanTech AS, med slagordet: «vi renser havene», i Stavanger og selskapets 8 gründere og medarbeidere, som hver seg eier 12,5% av selskapets aksjer. De stiftet selskapet med 2,5 millioner kroner i aksjekapital januar 2016.

Verdien i selskapet ligger i de patenterte tegningene for essensielle deler av et skips konstruksjon, og for havbrøyteplogen. For å utvikle seg videre ønsker selskapet å få inn ca 10 millioner kroner i økt aksjekapital.

De ønsker ikke å «gifte seg» med noen av de store aktørene som banker på. De ønsker å forsøke å dra nytte av den økende miljøbevisstheten blant folk flest, og skape et selskap med stor spredning av miljøbevisste småaksjonærer.

I dag er det styremøte, og det er i denne styregruppen du som engasjert styrekonsulent skal være med å diskutere.

• Hvordan er prosessen videre for å kunne starte innhentingen av 10 millioner kroner i aksjekapital?
  • Hva er daglig leders spesielle rolle i.f.t styret når styrets leder har blitt syk og vil bli fraværende i en periode fremover?
  • På hvilke områder bør selskapet vedtekter vurderes endret for å tiltrekke investorer, skape åpenhet, men sikre gründerene?
  • Flere aksjeklasser? AS eller ASA – hva er best fremover?
  • Hvilken innvirkning har økning i antall ansatte på styrets sammensetting fremover?
  • Hvordan beregne verdi pr. nye aksje som skal legges til grunn ved emisjonen? Hvordan bør og/eller kan dette presenteres?
  • Er det utfordringer ved inhabilitet for eiere og styremedlemmer i deler av prosessene fremover?

Ovennevnte, og flere spørsmål, tårner seg opp for styret. De må avklares og løses fornuftig, ryddig, formelt – snarest.

Nettkurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Før kursstart mottar du e-post med link til nettkurset som vil foregå i Teams, og til din Dropbox-mappe. I mappen er det kursmateriell, oppgaver, aktuelle artikler og linker, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell som brukes under kurset i tillegg til en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på nettkurset ved å benytte mottatt link. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nettkurset: Bilder av Whiteboard-gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler som har blitt brukt gjennom kurset, lastes opp i Dropbox-mappen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål eller for å ta opp forhold som du kanskje fant vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen, etter kurset.

Individuelt kurs

Alle våre åpne kurs kan også leveres som individuelt kurs til våre medlemmer.

Ta kontakt med oss dersom du ønsker at vi setter sammen ulike kursemner og tar ansvaret for å arrangere weekend-samling, eller samling over flere dager, for din bedrift.