Ansattvalgt styremedlem (Nett/Web-kurs inkl.verktøy)

Forvalte eierenes interesser

Kurset «Ansattvalgt styremedlem» er levert til over 15.000 deltakere og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. Dette er en nettkurs-variant.

Nettkurs – klikk her
Kursmateriell inkludert
Gunstigere pris for medlemmer
5 950,- eks. mva
Faktura
  • Spesialkurs for deg som er ansatt og valgt av de ansatte
  • Grundig innføring i din rolle i styret
  • Oppklaring av ansvar ditt og forventingene til deg
  • Oppgaver for praktisk læring

Vårt kurs Ansattvalgt styremedlem er levert til over 15.000 deltakere og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet, samt som – denne kursbeskrivelsen gjelder, som: kombinert nett-web kurs.

Det er et “must have” kurs for ansattvalgte styremedlemmer, deres varamedlemmer og observatører, men også nyttig for ledelsen og styremedlemmer forøvrig som skal legge til rette for valgprosesser, forstå og håndtere styrearbeidet med ansatt representasjon.

Kurset bygger på Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om de ansattes rettigheter, oppgaver og ansvar som styremedlemmer.

• Ansattes rettigheter i forhold til styreverv
  • Ansatt valgt styremedlems rolle i ulike verv
  • Styremedlemsrollen og tillitsvalgtrollen
  • Styremedlem, Observatør og / eller varamedlem
  • Representasjonsforskriften
  • Krav om ansatt valgte styremedlemmer
  • Valgordninger – Valgbarhet – Stemmerett
  • Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer
  • Bedriftsdemokratinemnda
  • Aksjelovenes krav og bestemmelser
  • Informasjon og fortrolig informasjon
  • Ansatt valgt og taushetsplikt
  • Styreinstruksen
  • Styreprotokollen og protokolltilførsler
  • Styremøteplanlegging

Nett/web-kurs fungerer slik:

Før kurset: Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. På kursdagen / noen timer før kursstart, eventuelt kvelden før kursdato, mottar du epost fra oss med A) link til nett/web kursdelen via Teams, B) link til Dropbox-mappe med filer; kursmateriell, eventuelle oppgaver, aktuelle artikler, sjekklister, dokumentmaler med mer. Dette er materiell vi skal bruke under kurset + en del faglig stoff du kan arbeide med, og lese deg opp på i ettertid når det passer best for deg.

Kursdagen: Logg deg på webinar/nettkursdelen ved å benytte mottatt link for å delta de angitte timene for denne delen av kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til interaktivitet og spørsmål fra deltakere underveis. Det er normalt plass til maks 9 deltakere for å gi rom for dialog og samspill gjennom kurset.

Etter nett/web delen av kurset: Bilder av «whiteboard» gjennomganger, eventuelle fasiter til oppgaver (litt avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox-mappen for kurset på slutten av kursdagen. Du kan kontakte vår supportavdeling for eventuelle spørsmål etter kurset og for å ta opp forhold som du kanskje finner det vanskelig å ta opp under selve kursgjennomgangen.

Varighet

Nett/web delen av kurset varer i ca. 3 timer. Se det enkelte kurs for aktuelt tidspunkt den dagen. Merk deg tidspunkt på den konkrete dato før bestilling, fra f. eks kl 08.00-11.00,  09.00-12.00, 13.00 – 16.00, 18.00-21.00 osv.

Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer

Kurset inngår som én av tre valgfrie grunnkurs i den modulbaserte versjonen av Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Autorisasjonsprogrammet-1024x531.jpg