Sjefen fra helvete – fire viktige kjennetegn

Sjefen fra helvete
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Alle vet at «sjefen fra helvete» finnes, men nå har forskerne funnet ut hva som er de fire viktigste kjennetegnene for en slik leder.

En stor amerikansk undersøkelse avslører nemlig hva som virkelig ødelegger de ansattes arbeidsmoral. Over en periode på 15 år har to amerikanske forskere forsøkt å finne ut hva som får bedriftens medarbeidere til å trives – eller det stikk motsatte.

Forskerne bak undersøkelsen er professor Teresa Amabile ved Harvard Business School og Steven Kramer som er psykolog. Paret fikk 238 ansatte og ledere i forskjellige virksomheter til at føre en elektronisk og fortrolig dagbok over sine daglige opplevelser. Det har til sammen gitt dem forskningsmateriale som dekker ikke mindre enn 12.000 arbeidsdager.

Hovedkonklusjonen er at arbeidsglede i stor grad henger sammen med opplevelsen av å gjøre «et god stykke arbeid». – Vi fant også ut at nøkkelfaktoren for å få en medarbeider til å mistrives på jobben ganske enkelt er å frata ham eller henne muligheten til å gjøre framskitt i meningsfullt arbeid, skrev forskerne i et innlegg på Washingtonpost.com etter å ha gjennomført undersøkelsen. Her kommer de like godt med fire «gode» råd for hva en sjef skal gjøre hvis han virkelig vil ødelegge arbeidsgleden for de ansatte:

1. Drep stoltheten
Tillat aldri en ansatt å føle stolthet over å være ferdig med et større prosjekt.

Forskerne illustrerer sitt poeng ved å vise til en leder i en utviklingsavdeling som konstant flyttet de ansatte rundt i forskjellige prosjektgrupper. I tillegg unnlot han å fortelle medarbeiderne årsaken til alle omrokkeringene.

2. Sett en stopper for resultater
Husk å sette en stopper for at prosjektene går framover. En dårlig sjef bør gi de ansatte motstridende mål, forandre målene regelmessig og avvise alt av ønsker fra medarbeidere om at de gjerne selv vil påvirke hvordan arbeidet skal utføres.

3. Vær kunnskapsløs
Sett din ære i å være dum og uengasjert.

En sjef som ikke har anelse om hva som egentlig foregår på arbeidsplassen, er en svært demotiverende sjef for medarbeiderne. Forskerne viser her til et eksempel der en leder ga uttrykk for at alle problemer med arbeidsmoralen skyldtes «uheldige personlige trekk« hos medarbeiderne.

4. Skyt budbringeren
Kommer du som sjef i motvind, er det bare en ting å gjøre: Avvis alle anklager og slå tilbake med samme mynt.

Forskerduoen viser her til et annet eksempel fra undersøkelsen, der en toppleder ble konfrontert med en ansatt som spurte om bedriftens problemer med dårlig arbeidsmoral.

Sjefen svarte de prompte: «Det er ingen moralproblemer i dette firmaet. Og er det noen som synes det, har vi en stor buss stående utenfor som kan kjøre dem dit hvor de har lyst til å arbeide.»

Forskerduoens råd skal selvfølgelig leses med et glimt i øyet, men undersøkelsen deres viser helt klart at alt ikke er så bra som det kunne vært på mange arbeidsplasser.

I en tredel av de 12.000 arbeidsdagene som ble undersøkt, ga de ansatte uttrykk for at de var utilfreds med arbeidet eller følte seg demotivert. (Kilde: ANB)

Kontakt vår konsulentavdeling på 411 00 501 eller send en e-post til post@styreforeningen.no for en dialog om hva vi kan bidra med i forhold til temaer i denne artikkelen!